Nyt olen ajantasalla, joten pientä isompaa raporttia, mitkä ovat minun mietteet turnauksesta tähän mennessä. Otetaan alakuun tämä uusi formaatti, missä nähdään aina 5 matsia samasta lohkosta ja jota taisin jo kerätä arvostella, mutta pakko myöntää, että tämä toimii. Skippaan aina alkukortin oikeastaan kokonaan ja olen tainnu lähinnä katsoa sen ekan tägin, jossa Elgin esiintyi. BTW, about 1h 20min on se sweet spot, jolla pääsee undercardista eroon ja suoraan G1-matseihin. Eli vähemmän on tuntunut nyt pakko syöttämiseltä tapahtumat ja jaksaa katsella heikommatkin paritukset!
Selkeästi paras lohko tähän mennessä on ollut
A-lohko ja
Day 5 on kokonaisuudeltaan ollut tähän mennessä paras. Ensimmäiset kolme ottelua (Gallows/Fale, Tenzan/Yano, Shibata/Makabe) pidettiin lyhyinä, mutta ne myös tarjosivat painillisesti kivaa antia. Gallows ja Fale ottivat yhteen fyysisessä koitoksessa, jossa testattiin kumpi Bullet Clubin dinosauruksista on vahvempi. Yano ajoi Tenzan hulluksi, sekä nauratti niin yleisö kuin minua aivan perskeleesti. Kohtaaminen sai myös suorastaan brutaalin käänteen, joka näkyi sitten seiska päivänäkin. Shibata ja Makabe tarjoilivat lyhyen, mutta äärettömän stiffin koitoksen, jonka lopetus oli yksi tapahtuman parhaista ja sellaisista, jota itse en ikinä haluaisi kokea. Ja tämä oli kolme ekaa koitosta! Kahdelle viimeiselle ottelulle (Styles/Ibushi, Tanahashi/Naito) oltiin varattu kunnolla aikaa ja nämä miehet toimittivat. Stylesin ja Ibushin ottelu ei ole samaa tasoa kuin heidän IWGP-mestaruusmatsi, mutta ei todellakaan kaukana sekä se kertoi hienon tarinan. Tanahashin ja Naiton ottelussa pureuduttiin kunnolla Naiton uuteen gimmickkiin ja luotiin sille luonnetta oikein kunnolla.
TÄMÄ ON MUST SEE PÄIVÄ!
Sitten kahteen tapahtumaan suosikkiotteluuni. Painotan nyt, että en ehkä pidä kumpaakaan näistä tapahtuman parhaana otteluna, no okei Shibata/Ibushi aikalailla mielestäni sellainen on, mutta ne tarjosivat minulle jotain nautinnollista, tarinan. Aloitetaan eka siitä, jota en jo maininnut:
Togi Makabe VS. Bad Luck Fale
- Nimistä voi jo päätellä, että tässä ei olla edes lähellä turnauksen parasta ottelua. Tämä ottelu kuitenkin tarjosi minulle mieluisan tarinan, joka teki matsista noin miljoona kertaa nautinnollisemman kuin mitä sen olisi pitänyt olla. Fale on katsokaas painia, jota voisi kuvailla kayfabessa erittäin voimakkaana, mutta muuten kaikilla muilla osa-alueilla puutteellisena. Hän iskee kovaa ja hänet on vaikea saada pois jaloilta, mutta jo tämä riittää tekemään miehestä suuren uhan. Makabe sen sijaan on jääräpäinen brawler, joka olisi varmasti voinut tehdä hienon suunnitelman Falen voittamiseen, vaikka murjomalla tämän jalan paskaksi. Sen sijaan Makabe on jääräpäinen ja hän aikoo voittaa Falen samalla tavalla kuin kaikki muutkin eli periaatteessa iskemällä lariatilla maihin. Niimpä nähdään Makaben urhoollinen taistelu, kun hän vastaanottaa lähes mahdottoman haasteen tarttumalla härkää sarvista ja tämä oli selvää jo ottelun alku sekunneista lähtien. Kysymys kuuluukin, että pystyykö Togi Makabe voittamaan Falen pieksämiskisassa?
Katsuyori Shibata VS. Kota Ibushi
- Tämä ottelu on yksi syy, miksi rakastan NJPW:tä, sillä siellä nähdään oikeasti laajakaarti erilaisia painijoita erilaisilla painityyleillä. Tämä myös näkyy matseissa ja niiden tarinoissa. Ibushi on nimittäin jo näyttänyt, että hän pystyy voittamaan perinteisemmällä painityylillä painivia painijoita, hän pystyy kohtaamaan voimakkaampia ja häntä isompia brawlereita ja ottamaan tottakai yhteen high flyereiden kanssa. Shibata kuitenkin esitti täysin uudenlaisen haasteen Ibushille, sillä siinä missä Shibata pystyy ottamaan vastaan iskuja ja iskemään kovaa takaisin, hän on myös aikalailla yhtä nopea kuin Ibushi. Matsi myös rakennettiin tämän ympärille, sillä Shibata pakotti ottelun kulun suosimaan omaa tyyliänsä ja alusta asti ottelu oli lähes kokonaan pelkkää Shibataa. Ibushi sai omat väläytyksensä parhaasta offensestaan, mutta sitten Shibata pakotti pelin hengen potkimiseen ja lähes joka kerta Ibushi hävisi nämä potkujen kovuuden testit. Tämä oli kuin MMA-matsi, jossa pystyottelija pakotettiin olemaan kolme erää matossa.
Ja vielä ennenkuin lopetan pientä katsausta ei painijoihin:
Katsuyori Shibata: This guy just doesn't give a shit. Ehkä yksi turnauksen parhaista hetkistä, kun kaverilla ei kiinnostanut vittuakaan oliko Naito saanut sisääntuloasusteensa pois päältä vai ei. Hyvin pitkälti suosikkipainijani koko NJPW:stä juuri tämän "No Bullshit" asenteen vuoksi. Kaverin painiasua on pelkät mustat uikkarit ja kickpadit.
Tetsuya Naito: Uusi gimmick on tuonut paljon mielenkiintoa tähän kaveriin, vaikka gimmick on toisaalta välillä ihan pirun rasittava. Tämä taas tuo esiin sen faktan, että nautin, kun Shibata tappoi miestä potkuillaan tai kun Styles solvasi miestä ennen ottelua. Hyvää heel työskentelyä siis!
Tory Yano: Mies, jota jossain vaiheessa inhosin, mutta nyt en voi saada tarpeeksi. Repeilen tälle kaverille jo hänen kantaessaan DVD:tä kehään mukanaan. Yano paljastaa sitä laajuutta, mikä NJPW:llä on eri painijoiden tyyleissä. Nyt, kun Tory on vielä kaikenlisäksi tarjoillut joka matsissaan taattua viihdettä, olen vakuuttunut, että mies on korvaamaton osuus NJPW:tä. Yhdessä painiblogissa mies tiivistettiin hyvin:
"I’m terrible, so I’m going to do everything I can to enrage you and then cheat, but also I’m terrible so I’ll probably still lose”.
Michael Elgin: Upeaa suorittamista tässä turnauksessa. Ensin mies veti loistavan matsin Okadaa vastaan, mikä ei toki tullut yllätyksenä, koska Okada, mutta Elgin ei yhtään kalvennut Kazuchikalle tuossa ottelussa. Sen jälkeen Elgin kantaa Kojiman ehkä parhaaseen otteluun, minkä olen ikinä nähnyt Kojimalta, sekä samalla vetää upeaa reaktiota yleisöstä. Elgin on sopeutunut kaikinpuolin hyvin NJPW:hen, mutta enemmän tai vähemmän harmi, että mies ei nyt päässyt painimaan Nakamuraa vastaan, joka siis loukkaantui ottelussaan Nagataa vastaan. Toisaalta Shinsuke ei ole vetänyt ihan omalla levelillään tässä turnauksessa, mutta tulikuuma Elgin joutui nyt pitämään pakollisen vapaapäivän.
Karl Anderson: Ei yhtään huippumatsia vielä, mutta olen nauttinut miehen otteista enemmän kuin hyvin pitkään aikaan. Mies ei painillisesti tarjoa ihan sitä huippuäksöniä, mutta hänen sanallinen ja sanaton viestintä kehässä on kerrassaan upeaa, sekä mies tarjosi yhden yllättävimmistä ja parhaimmista hetkistä koko turnauksessa voittamalla Nakamuran miljoonannen Gun Stunnin jälkeen. Mies tuntuu pitkästä aikaa todelliselta Bullet Clubin johtajalta eikä minua haittaisi, vaikka mies voittaisi koko B-lohkon.
Nyt, kun innostuttiin niin otetaanpa vielä kantaa lohkotilanteisiin:
A-lohko
- Selvästi siis mielenkiintoisempi lohko ja tässä lohkossa ollaan hieman jännässä tilanteessa, kun Naito, Shibata ja Bad Luck Fale ovat 6 pisteessä, kun taas Styles, Tanahashi ja Ibushi ovat neljässä pisteessä. Toki kaikilla on vielä 6 ottelua jäljellä, joten kaikki ehtii muuttua vielä, ja ennustaisin silti lohkovoittajan tulevan kolmikosta Styles, Tanahashi ja Ibushi. Fale ei tule millään voittamaan ja ennustaisin miehen jopa häviävän kaikki isot ottelut tästä lähtien. Shibatallekkaan en näe annettavan niin isoa roolia, vaikka sitä toivoisin, mutta miestä kohtaan yhtiöstä löytyy kaiketi edelleen epäluottamusta. Naito sen sijaan voi hyvinkin voittaa, mutta toisaalta sitä on jo kokeiltu, enkä näe miestä menevän finaaliin häviämään. Veikkauksella joko Styles tai Ibushi, mutta toisaalta Tanahashi ei ollut viime vuonna finaalissa, joten hänenkään lohkovoitto tai jopa koko G1-turnauksen voitto ei ole kaukaa haettua. Kaikenlisäksi Tanahashin ja Okadan Wrestle Kingdom "feudi" on kaikkea muuta kuin lopussa. Itse kuitenkin ehkä veikkaisin, että Stylesin koko turnauksen voitolla kutitellaan tänä vuonna, vaikka sitä ei lopulta tapahtuisikaan.
B-lohko
- Tämän lohkon tilanne on kenties vielä epäselvempi nyt, kun Nakamura loukkaantui ja on jopa epäselvää pystyykö mies palaamaan enää turnaukseen. Lisäksi haluaako NJPW bookata ei sataprosenttista painijaa G1 Climaxinsa finaaliin ja ainoana syynä näkisin sen, että Shinsuke voittaisi turnauksen. Itse oletan, että mies on kuitenkin voittotaistelusta nyt ulkona. Ennen turnausta Nakamuran lisäksi uskoin lohkovoittoon ehkäpä ainoastaan Ishiitä ja Okadaa, joista jälkinmäinen vaikuttaa todennäköisemmältä. Ishii oli viime vuonna ehkäpä kuumimmillaan eikä silloin menestynyt erityisen hyvin, joten on vaikea nähdä, että NJPW:llä olisi nyt halua pushata miestä. Toisaalta voisi olla monessa mielessä järkevin vaihtoehto. Kuitenkin itselleni on noussut myös Karl Anderson yhdeksi vaihtoehdoksi ja miksei myös Hirooki Goto. Todennäköisimmältä kuitenkin nyt vaikuttaa Okadan lohkovoitto, mutta kuka hänet sitten kohtaa toisesta lohkosta. Tanahashi/Okada tarjoaisi varmasti ikimuistoisen G1-finaalin, mutta ottelu on hieman käytetty tällä hetkellä kuin myös Styles/Okada. Ibushi/Shibata/Naito taasen tarjoaisivat verrattain tuoreen vastuksen Okadalle, mutta vaikuttavat vähemmän todennäköisiltä voittajilta. Ehkäpä tänä vuonna on kuin onkin Kota Ibushin vuosi nousta huipulle. Voitto IWGP-mestarista G1-turnauksen finaalissa starttaisi eritoten nopean nousun kohti huippua ja miehellä on ainakin momemtumia takanaan. Painaako DDT-lojaalius kuitenkin liikaa NJPW:n vaakakupissa?