Selkounet (lucid dreams) ovat unia, joissa ihminen tajuaa olevansa unessa. Tämän tajuttuaan uneksija voi tehdä unessa mitä tahansa vain mielikuvitus rajanaan. Selkounet ovat siis kuin normaali haaveilua ja kuvitelmaa, mutta unitilassa ja näin ollen aidompana ja mukaansatempaavampana.
Itse olen harrastanut lucid-unia jo pitkän aikaa vaihtelevalla intensiteetillä. Välillä unohtuvat kokonaan, ja tämän vuoksi niitä sitten välillä näkeekin paljon harvemmin. Viime aikoina olen kuitenkin päässyt taas kiinni suosikkiharrastukseeni ja nähnyt vähän kaikenlaista.
Tieteellistä faktaa:
Ihmiset näkevät unia joka yö, mutta harva muistaa niitä. Tämä johtuu siitä, että harva uhraa ajatuksia unilleen, jotka täten unohtuvat muutamissa minuuteissa heräämisen jälkeen. Jos kuitenkin heti heräämisen jälkeen pohtii, mitä unta tuli nähtyä, muistaa sen hyvin todennäköisesti. Kenties tämäkin selittää ideaa, jossa jonkun puhuttua viime yön unestaan, innostuvat muutkin kertomaan omastaan. Kenties tämän ketjun näkeminen herätti sinussa, lukijassakin, muistoja eilisyön seikkailuistasi...
Miten selkounia voi harjoittaa:
Eli miten selkouneen siis pääsee? Pääkohdat ovat yksinkertaiset. Pitää ensinnäkin tiedostaa, että tällaisia unia on olemassa. Samoin pitää tiedostaa, että unia näkee joka yö. On myös hyväksi pitää unipäiväkirjaa tai muuten vain uhrata asialla hetki tai pari ennen nukkumaanmenoa ja herättyä. Näillä neuvoilla pääsee jo pitkälle.
Useat ihmiset tekevät myös todellisuustestejä. Todellisuustestin ideana on oppia kyseenalaistamaan todellisuus, jotta osaisi unessakin kyseenalaistaa unitodellisuuden. Jos tökit valveilla ollessasi seiniä ajatuksella, että pääseeköhän tästä läpi, niin on hyvin mahdollista, että teet tätä unessakin. Kun puolestaan teet tätä unessa, niin saatat hyvinkin päästä seinästä läpi ja näin ollen hokata, että h****tti soikoon, meikähän on j******ta unessa, lähdenpä tästä lentämään taivaan halki kuuhun! Uskomatonta? Totta tosiaan on uskomatonta! Mutta samalla myös totta.
Sitten oma uneni viime yöltä:
Näin viime yönäkin jonkin lucidin tapaisen, mutta en valitettavasti oikein muista sitä. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että heräsin keskellä yötä vessaan, enkä jaksanut kirjata unta ylös millään tavalla. No, näin kuitenkin myös muuta unta.
Näin unta, että olin jossakin WWE-tapahtumassa, jossa Mysterio ja Tyson Kidd ottelivat keskenään. Molemmat miehet ottivat paljon bumpia kehän ulkopuolella. Mysterio heitti jatkuvasti Tysonia jalkasaksilla ohuesti päällystetylle lattialle. Jossain vaiheessa Mysterio sai itse pahan osuman, ja koko halli pysähtyi. Lääkäri taisi tulla paikalle, ja Mysterio oli itkuinen. Käsitin, että nyt se Reyn ura sitten loppui. Itkin itsekin...
Viime aikoina olen nähnyt myös muita unia, joissa on ollut WWE-tähtiä. Jossakin unessa kaveerasin face-turnin tehneen Sheamuksen kanssa. Otimme myös yhteiskuvia, joita minun oli määrä laittaa tänne foorumille.

Aika useissa unissani on lucid-maailma sekoittunut oikean maailman kanssa. Olen ikään kuin puoliksi tiedostanut olevani unessa. Näin on ollut useasti, kun olen nähnyt unimaailmassa jotain uskomatonta ja kaivanut kännykkäni esiin. Olen ottanut kuvia, mutta harmitellut, että jos kyseessä onkin uni, niin en saa kuvia unimaailmasta mukaani. Ei hitto, miten mahtavia valokuvia minulla olisikaan parhaillaan kännykässäni, mikäli niitä pystyisi kuljettamaan takaisin valvemaailmaan.