Leffat
Katsoiko kukaan Brian De Palman ohjaamaa Tappavaa tunnustusta töllöstä..?
Oli kyllä varsin toimiva, omaperäinen (ainakin omana aikanaan) ja pervo elokuva. Oli myös hauska nähdä miten paljon elokuvassa oli Hitchcock vaikutteita! Eikä niitä edes piiloteltu yhtään.
Pienoinen positiivinen yllätys.
Oli kyllä varsin toimiva, omaperäinen (ainakin omana aikanaan) ja pervo elokuva. Oli myös hauska nähdä miten paljon elokuvassa oli Hitchcock vaikutteita! Eikä niitä edes piiloteltu yhtään.
Pienoinen positiivinen yllätys.
"Motherfucker do that to me, he better paralyze my ass, 'cause I'd kill'a motherfucker", Jules
Kyllä tuli katsottua ja oikein maukas elokuvakokemus se olikin. Sieltä mainittiinkin jo melkein kaikki pääpiirteet, mitkä tekivät leffasta hyvän, paitsi juonenkäänteet... Ne nimittäin toimivat, sillä mitään ei osannut arvata etukäteen ja leffa piti otteessaan aina viimeiseen sekuntiin asti. Todella jännittävä trilleri, joka on tosin ottanut vaikutteita Hitchcockista, mutten katso sitä pahalla, koska homma toimii niin hyvin. Itse asiassa, Tappava Tunnustus oli mielestäni ehkä jopa parempi kuin Rankka Päivä, tai ainakin paras leffa tällä viikolla.Facha kirjoitti:Katsoiko kukaan Brian De Palman ohjaamaa Tappavaa tunnustusta töllöstä..?
Mites sittten tämän illan elokuvista? Itse en ole (muistaakseni) nähnyt niistä yhtäkään, joten suosituksia otetaan vastaan. Mikä/mitkä kannattaa katsastaa?
Tuli tuossa viikonloppuna katsottua kaksi halvalla ostamaani DVD:tä. Maksoivat vaan yhteensä 12 euroa.
Elokuvat olivat Kill Bill Vol 1 ja 2.
Ja pakko sanoa. Tämä oli melko varmasti yksi niistä elokuvista joiden pariin palaan varmuudella uudelleen. Elokuva oli aivan loistava. Vaikkakin välillä liioitteleva, mutta se ei paljoa haitannut.
Taistelukohtaukset olivat kyllä rautaa, kuten myös dialogi.
Uskallan väittää, että tämä on paras elokuva minkä olen nähnyt. Toinen on originaali Star Wars -trilogia.
Seuraavaksi voisin tutustua Pulp Fictioniin ja Resevoir Dogsiin.
Ja tuo rankka päivä oli myös loistava elokuva.
Elokuvat olivat Kill Bill Vol 1 ja 2.
Ja pakko sanoa. Tämä oli melko varmasti yksi niistä elokuvista joiden pariin palaan varmuudella uudelleen. Elokuva oli aivan loistava. Vaikkakin välillä liioitteleva, mutta se ei paljoa haitannut.
Taistelukohtaukset olivat kyllä rautaa, kuten myös dialogi.
Uskallan väittää, että tämä on paras elokuva minkä olen nähnyt. Toinen on originaali Star Wars -trilogia.
Seuraavaksi voisin tutustua Pulp Fictioniin ja Resevoir Dogsiin.
Ja tuo rankka päivä oli myös loistava elokuva.
hevosen k**pä
Mä tuossa kattelin äsken Confidence-nimisen leffan neloselta ja ihan katsottova se oli. Ei kuitenkaan missään nimessä mitenkään erikoinen tekele - aika lailla tyypillinen huijausleffa, jossa on ne muutamat "ihan siistit jutut", muttei oikeastaan mitään muuta. Tällaisia kun näkee useamman kuin yhden, niin se alkuviehätys katoaa. IMDB:ssä on saanut arvosanaksi 6,8, jota itse pidin jopa hieman liian korkeana. Kuutosen tuolle itse antaisin ja sanoisin, että jos ei muuta tekemistä ole, niin kannattaa katsoa, mutta rahojaan ei tähän kannata tuhlata (ei ainakaan viittä euroa enempää). Ainiin, melkein unohdin mainita, että Dustin Hoffman näyttelee elokuvassa pahista, joka voi ehkä jollekin olla syy leffan katsomiseen.
Tässä ihan muuten vaan haluaisin kysyä, että mitä mieltä foorumilaiset ovat Aki Kaurismäki -leffoista? Omasta mielestäni h**vetin yliarvostettuja (vaikkakin joskus hyviä) ja se ottaa päähän, että jokaikinen leffa saa NYT-liitteen elokuva-arvostelussa viisi tähteä! Ei, en puhu paskaa, muutaman kuukauden aika tv:stä on tullut noin 5 Kaurismäki.leffaa ja jokainen on saanut viisi tähteä. Ovatko ne todella niin hyviä?
Tässä ihan muuten vaan haluaisin kysyä, että mitä mieltä foorumilaiset ovat Aki Kaurismäki -leffoista? Omasta mielestäni h**vetin yliarvostettuja (vaikkakin joskus hyviä) ja se ottaa päähän, että jokaikinen leffa saa NYT-liitteen elokuva-arvostelussa viisi tähteä! Ei, en puhu paskaa, muutaman kuukauden aika tv:stä on tullut noin 5 Kaurismäki.leffaa ja jokainen on saanut viisi tähteä. Ovatko ne todella niin hyviä?
Vaikka yllä lainattu tekikin leffasta noinkin kattavan arvostelun, sanon itse tähän väliin painavan sanani suositun leffasarjan uusimmasta osasta. Elokuvan lähtökohtana on siis se, että (ilmeisesti) FBI:n tietoturvayksikkö kokee kovan kolauksen kun hakkerit murtautuvat heidän tietokantaansa. Samaan aikaan ympäri Jenkkilää erinäisiä hakkereita aletaan lahdata lähettämällä heidän koneilleen viruksen, joka räjäyttää koko heidän kämppänsä tuusan nuuskaksi...TheBraindead kirjoitti:Eilen kävin Die Hard 4:sen,kyllä oli mukavaa mättöä,vaikka pidän kyllä enemmän vanhoista osista.
Kuten jo siis pienestä lähtökohtaselvityksestäni tuli ilmi, leffassa ei siis todellakaan ole haettu realismia liiaksi. Monissa kohtauksissa meno meni överiksi niin että hujahti, mutta puolessa välissä leffaa tajusin, että pätkän idea onkin jokin täysin muu kuin realismi ja lakkasin kiinnittämästä epäkohtiin niin paljon huomiota. Noista täysin naurettavan yliampuvista tapahtumista huolimatta leffa on kelpo action-pläjäys. Bruce Willisin karismalla lienee asian kanssa paljon tekemistä.
Huonojakin puolia toki löytyy. Näiden jo muutamaan kertaan mainitsemieni ylilyöntien lisäksi McClanen tyttären tuominen mukaan juoneen vaikuttaa väkinäiseltä. Oikeastaan koko leffan loppuratkaisu lienee hölmömmällekin katsojalle selvä jo leffan alkuvaiheissa, kun McClanen tytärtä ensimmäisen kerran näytetään. McClane on myös joko pirun nopea ajamaan autolla tai sitten hän omaa ajan pysäyttämisen taidon, sillä pitkätkin välimatkat kaupungista toiseen taittuvat hetkessä.
Kaiken kaikkiaan elokuva ei yllä edeltäjiensä tasolle, sillä paikoin elokuvaa katsoessa tulee tunne, että pätkää kuvattaessa mukana on ollut liikaa yrittämistä. Leffasarjan faneille - ja miksei muillekin - leffaa kuitenkin suosittelen, mutta neuvon jättämään aivot narikkaan, jotta nauttiminen olisi maksimaalista.
Ja nyt kun kerran tänne postaan, niin sisällytän samaan viestiin myös maaliskuussa tekemäni ja viestien sekaan hukkuneen arvosteluni The Marine -elokuvasta:
Kyseessä on siis John Cenan tähdittämä elokuva John Triton -nimisestä merijalkaväen sotilaasta, joka saa potkut armeijasta, koska ei totellut käskyä perääntyä taistelukentällä vaan pelasti muutaman kollegansa. Yhden epäonnisen työpaikkakokeilun jälkeen hän päättää lähteä vaimonsa kanssa lomamatkalle, mutta heidän tankatessaan autoaan timanttivarkaat varastavat hänen autonsa ja kidnappaavat vaimon. Tästä alkaa Johnin ajojahti vaimonsa pelastamiseksi.
Heti alkuun täytyy sanoa, ettei tätä leffaa todennäköisesti myydä millään muulla kuin Cenan tämän hetkisellä suosiolla ja isoilla lihaksilla, sillä itse leffa ei ole todellakaan mikään mestariteos. Tyypilliset toimintaleffojen kliseet eivät jää vieraaksi ja massiivisilla öljyräjähdyksillä on mässäilty idioottimaisen paljon, mikä oli ehkä coolia 80-luvulla, muttei enää.
Juoni on melko vaisu ja paikoin epäuskottava, mistä tuleekin vaikutelma, että leffa on tarkoitettu pelkäksi välineeksi Cenan painisuosion ylläpitämiseksi. Elokuvassa on yritetty hakea hauskoja sarkastisia dialogeja ja henkilöhahmoja, mutta todennäköisesti ne naurattavat vain perheen pienimpiä, jos niitäkään.
Lyhyestä virsi kaunis, mutta tässä tapauksessa vain sen takia, ettei elokuvasta yksinkertaisesti ole enempää sanottavaa. Kukin päätelköön mitä se tarkoittaa.
Viidestä tähdestä antaisin leffalle kaksi, sillä olen nähnyt kuitenkin paljon huonompiakin pätkiä. Uskon, että tämä leffa on ihan omiaan krapulaisiin sunnuntaiaamuihin, jolloin muu kuin sohvalla / sängyllä makaaminen tuntuu mahdottomalta eikä mikään aivokapasiteettia vaativa tule kysymykseenkään.
Rotta.
Ovat suurimmaksi osaksi täyttä paskaa. Toki kuvastavat mitäänsanomattomuudellaan suomalaisia ihmisiä melko hyvin, mutta ei sitäkään jaksa katsella kovin montaa kertaa uudestaan. Itse olen hänen leffoistaan pitänyt lähinnä Leningrad cowboys -leffoja viihdyttävinä, sekä sitten Mika Kaurismäen ohjauksista Arvottomat ja Valehtelija, joissa Aki on näyttelijänä (melko huonona sellaisena tosin).finlay kirjoitti:Tässä ihan muuten vaan haluaisin kysyä, että mitä mieltä foorumilaiset ovat Aki Kaurismäki -leffoista? Omasta mielestäni h**vetin yliarvostettuja (vaikkakin joskus hyviä) ja se ottaa päähän, että jokaikinen leffa saa NYT-liitteen elokuva-arvostelussa viisi tähteä! Ei, en puhu paskaa, muutaman kuukauden aika tv:stä on tullut noin 5 Kaurismäki.leffaa ja jokainen on saanut viisi tähteä. Ovatko ne todella niin hyviä?
Se, miksi useimmat pitävät niistä, on juuri se tunnelma minkä ne luovat ja se tietty taiteellisuus. Koska ne ovat melko kaukana Ison Pahan Hollywoodin tuotoksista, niien on väkisinkin oltava laadukkaampia, right? Näin NYT-liitteen toimittajat ainakin ilmeisesti ajattelevat. Makunsa kullakin mutta eivät ne nyt NIIN hyviä ole.
All your message are belong to me.
I dont always win... but when I do, it's PPV-veikkaus (2005, 2015).
Hyvä, että Kaurismäki-leffat eivät ole niin hyviä. Pistänpä tähän väliin nopean spämmin, kun tuli näin yömyöhään katsottua sellainen elokuva kuin Sin City. Sanon heti alkuun, että olen tiukkapipoinen, lukkiutunut henkilö, joka inhoaa kaikkea epärealistista. Sen johdosta minulla olikin kovat ennakkoluulot elokuvaa kohtaan ja odotin sen olevan täyttä paskaa.
Toisin kävi, sillä minä pidin tästä elokuvasta ja sen epärealistisuudesta. Se oli uskomattoman tyylikäs, jonka maailma oli niin ainutlaatuinen, etten edes keksi sopivaa sanaa kuvaamaan sitä. Tai no, oikeastaan se oli synkkä, joka pyöri vahvasti tappamisen ympärillä, mutta siitä huolimatta siinä (koko elokuvassa) oli sitä jotain!
Hahmot olivat myöskin mahtavia. Lempparini oli Hartigan (Bruce Willisin hahmo), pakkomielteinen poliisi, joka tekee kaikkensa pahaa vastaan, suojellakseen pientä tyttöä... Täydellinen hyvis, ei mikään epäuskottava teeskentelijä, vaan aidosti jalo tyyppi, joka
Toisin kävi, sillä minä pidin tästä elokuvasta ja sen epärealistisuudesta. Se oli uskomattoman tyylikäs, jonka maailma oli niin ainutlaatuinen, etten edes keksi sopivaa sanaa kuvaamaan sitä. Tai no, oikeastaan se oli synkkä, joka pyöri vahvasti tappamisen ympärillä, mutta siitä huolimatta siinä (koko elokuvassa) oli sitä jotain!
Hahmot olivat myöskin mahtavia. Lempparini oli Hartigan (Bruce Willisin hahmo), pakkomielteinen poliisi, joka tekee kaikkensa pahaa vastaan, suojellakseen pientä tyttöä... Täydellinen hyvis, ei mikään epäuskottava teeskentelijä, vaan aidosti jalo tyyppi, joka
- Spoiler: näytä
Intissä ollessani joku laittoi kerran Sin Cityn pyörimään tv-luokassa. Katsoin sitä puoli tuntia ja lähdin sitten nukkumaan. Monet ovat kehuneet leffaa todella hyväksi, mutta jostain syystä ainakaan sillä nimenomaisella hetkellä se ei iskenyt minuun sitten yhtään. Pitäisi varmaan joku kerta katsoa se uudestaan oikein ajan kanssa.
Rotta.
Voi olla hyvinkin mahdollista, että jonain satunnaisena päivänä olisin itse tehnyt samoin, mutta eilen se kyllä iski ja lujaa. On myös mahdollista, että yöllinen ajankohta vaikutti asiaan, koska onhan se aika kummallista, että minunkaltaiseni tyyppi, joka oli lähtenyt katsomaan elokuvaa ennakkoluulojen kanssa, piti siitä.Tzei-em kirjoitti:Intissä ollessani joku laittoi kerran Sin Cityn pyörimään tv-luokassa. Katsoin sitä puoli tuntia ja lähdin sitten nukkumaan. Monet ovat kehuneet leffaa todella hyväksi, mutta jostain syystä ainakaan sillä nimenomaisella hetkellä se ei iskenyt minuun sitten yhtään. Pitäisi varmaan joku kerta katsoa se uudestaan oikein ajan kanssa.
Miksi muuten maikkari näytti jokin aika sitten tv:stä Die Hard ykkösen ja kakkosen, muttei kolmosta? Katsoin molemmat, ja ykkönen oli hyvä, mutta kakkosesta en pitänyt ollenkaan. Enpä taida edes vaivautua tuota nelosta katsomaan, en edes silloin, kun se internetin syövereihin sujahtaa.
Yön aikana tuli hankittua myös Departed-niminen leffa viime vuodelta, joka on IMDB:ssä numerolla #35 ja keskiarvolla 8,6. On jostain syystä tullut tarve katsastaa näitä viime vuosien leffoja, jotka ovat IMDB:n listalle päässeet. Pistän mahdollisesti jotain kommenttia myöhemmin tänään leffasta, ellei tule lähtö mökille.
-
MasterOfDisaster
Itsellä kävi melkein samalla tavalla. Latasin elokuvan, jonka jälkeen pistin pyörimään kahdeksi minuutiksi ja kappas, löytyikin jo roskakorista sen jälkeen. Ei mitään viehätystä tapahtunut kyseisen elokuvan kohdalla..Tzei-em kirjoitti:Intissä ollessani joku laittoi kerran Sin Cityn pyörimään tv-luokassa. Katsoin sitä puoli tuntia ja lähdin sitten nukkumaan. Monet ovat kehuneet leffaa todella hyväksi, mutta jostain syystä ainakaan sillä nimenomaisella hetkellä se ei iskenyt minuun sitten yhtään. Pitäisi varmaan joku kerta katsoa se uudestaan oikein ajan kanssa.
Suosittelen Departedia. Viime vuoden paras elokuva ehdottomasti, vaikkakin liian nopeat filmirullaukset (vai miksi niitä voisi kutsua, siirtymiksi?) häiritsi näin jälkeenpäin ajateltuna. Hyvä juoni, hyvät näyttelijät.. DiCaprio ei vähäisimpänä. Itse pidän Dicapriosta näyttelijänä ja minun pitäminen alkoi yllättäen vasta 2000-luvulla, kun sain sulatettua Titanicin (joka ei missään nimessä ollut huono elokuva näin jälkeenpäin, mutta angstina ala-asteen kävijänä.. you know?). Nyt naurattaa vähän, sillä unohdin mainita ensimmäisenä Jack Nicholsonin, miehen joka on ollut minun suuri idolini alle 5 vuotiaasta lähtien. Ei parempaa luonnenäyttelijää ole mielestäni, hän vetää hyvin hullun sekä v***n hullun roolitfinlay kirjoitti: Yön aikana tuli hankittua myös Departed-niminen leffa viime vuodelta, joka on IMDB:ssä numerolla #35 ja keskiarvolla 8,6. On jostain syystä tullut tarve katsastaa näitä viime vuosien leffoja, jotka ovat IMDB:n listalle päässeet. Pistän mahdollisesti jotain kommenttia myöhemmin tänään leffasta, ellei tule lähtö mökille.
Juoni on hyvä. Eikös se ole jostain japskupätkästä kopioitu?
- paskaa puhuva suomalainen -
- The Goldberg
-
MasterOfDisaster
Niiksikin.The Goldberg kirjoitti:Leikkaukset?MasterOfDisaster kirjoitti:liian nopeat filmirullaukset (vai miksi niitä voisi kutsua, siirtymiksi?)
Tässä odotellaan jo innolla Simpsonien elokuvaa ja voi jo etukäteen sanoa, että se ei petä. Homer on sellainen henkilö, joka ei petä koskaan.
- paskaa puhuva suomalainen -
Suosittelen lämpimästi, on erittäin hyvä leffa kysymyksessä. Tarina etenee melko sekavasti kun siinä hypitään tarinasta toiseen, mutta jos niiden osalta pysyy kärryillä, kyseisestä leffasta on helppo pitää.Tzei-em kirjoitti:Monet ovat kehuneet leffaa todella hyväksi, mutta jostain syystä ainakaan sillä nimenomaisella hetkellä se ei iskenyt minuun sitten yhtään. Pitäisi varmaan joku kerta katsoa se uudestaan oikein ajan kanssa.
Oma suosikkihahmoni ei kylläkään ollut Bruce Willisin näyttelemä Hartigan, vaan Clive Owenin McCarthy.
All your message are belong to me.
-
PapaShango
Die Hard 4.0
-
Jahas. Itsellä ei ole Die Hardista paljoa edes kokemuksia muuten, kuin alkuperäisen trilogian kolmannesta osasta, joka oli mielestäni ihan mielenkiintoinen viihdepaketti (pakko omistaa DVD:näkin). Die Hard kakkosen tietenkin olen nähnyt myös, mutta ykkösestä vain pätkiä, sillä se ei jotenkaan inspannu. No nyt sitten tämä Die Hard 4.0. Tämähän on perinteinen action-elokuva 2000-luvulta. Tietotekniikkaa ja älyttömiä action-kohtauksia. Johnin imago on täysin murtunut, kun paljastuu että hänellä on tytär. Se kovan jätkän asenne katosi välittömästi ruudulta, mutta onneksi palautui elokuvan loppukohtauksessa.
Die Hard teki oikein, kun pisti elokuvan täyteen actionia, mutta jostakin syystä nuo iänikuiset hakkerointi-hommat elokuvissa (etenkin jatko-osissa) alkaa ottamaan kupoliin.
PapaShango asteikolla:

- Kaksi Monroeta viidestä.
-
Jahas. Itsellä ei ole Die Hardista paljoa edes kokemuksia muuten, kuin alkuperäisen trilogian kolmannesta osasta, joka oli mielestäni ihan mielenkiintoinen viihdepaketti (pakko omistaa DVD:näkin). Die Hard kakkosen tietenkin olen nähnyt myös, mutta ykkösestä vain pätkiä, sillä se ei jotenkaan inspannu. No nyt sitten tämä Die Hard 4.0. Tämähän on perinteinen action-elokuva 2000-luvulta. Tietotekniikkaa ja älyttömiä action-kohtauksia. Johnin imago on täysin murtunut, kun paljastuu että hänellä on tytär. Se kovan jätkän asenne katosi välittömästi ruudulta, mutta onneksi palautui elokuvan loppukohtauksessa.
Die Hard teki oikein, kun pisti elokuvan täyteen actionia, mutta jostakin syystä nuo iänikuiset hakkerointi-hommat elokuvissa (etenkin jatko-osissa) alkaa ottamaan kupoliin.
PapaShango asteikolla:

- Kaksi Monroeta viidestä.
R.I.P. Ingmar Bergman, 1918 - 2007.
Ajattelin ilmoittaa, vaikka itse en ole herran elokuvista nähnyt kuin pari (Syyssonaatti ja Fanny ja Alexander muistaakseni), mutta miehen uran tiedän kyllä hyvin, ja olihan hän merkittävin ruotsalainen ohjaaja koskaan.
Ilta-Sanomat kertoo enemmän.
Mikäs on foorumilaisten suhtautuminen Bergmaniin, olivatko miehen leffat tuttuja?
Ajattelin ilmoittaa, vaikka itse en ole herran elokuvista nähnyt kuin pari (Syyssonaatti ja Fanny ja Alexander muistaakseni), mutta miehen uran tiedän kyllä hyvin, ja olihan hän merkittävin ruotsalainen ohjaaja koskaan.
Ilta-Sanomat kertoo enemmän.
Mikäs on foorumilaisten suhtautuminen Bergmaniin, olivatko miehen leffat tuttuja?
http://www.istuntosali.net
BLOGI / DeviantArt / Last.fm / Mikseri
the car is on fire
and there's no driver at the wheel
BLOGI / DeviantArt / Last.fm / Mikseri
the car is on fire
and there's no driver at the wheel
-
Worst Technical Wrestler
Serpent's Egg
Kävin eilen katsomassa Simpsons Movien ja piti review'ata se, mutta todellakin I. Bergmanin kuoleman johdosta esittelenkin yhden hänen leffoistaan, josta pidän:

The Serpent's Egg (1977)
O & K: Ingmar Bergman
T: Dino De Laurentiis
Kuv: Sven Nykvist
Pääos: David Carradine
Liv Ullmann
Gert Fröbe
Heinz Bennent
The Serpent's Egg (Käärmeenmuna) nimi Shakespearen Julius Caesarista. Tämä filmi on painajaismainen kuvaus Abel Rosenbergin (Carradine) harhailusta Berliinin kaduilla 1920-luvun Saksan pahimpana lamakautena. Ingmar Bergman itse asui tämän filmin valmistuessa Saksassa paossa Ruotsissa odottavia verosotkuja, joten ohjaajan kokema ahdistus varmasti heijastui tähän leffaan.
"Ahdistus" onkin sopiva sana kuvaamaan tätä elokuvaa. Abelin veli Max on tehnyt itsemurhan - mutta miksi, se selviää vasta filmin lopussa. Koska heillä on ollut yhteinen työ sirkuksessa, Abel ei voi palata töihin vaan pyytää apua Maxin entiseltä vaimolta Manuelalta (Ullmann). Manuela huolehtii Abelista tämän harhaillessa murenevan saksalaisyhteiskunnan sokkeloissa, joutuen aina välillä hankaluuksiin poliisietsivä Bauerin (Fröbe) kanssa. Mutta vähitellen välit Manuelaan katkeavat ja Abel törmää kaameaan salaisuuteen, jossa selviää syy katkeamiselle, Maxin itsemurhalle ja koko yleiselle yhteiskunnalliselle levottomuudelle. Maxin ahdistusta ei vähennä se, että hän sattuu olemaan juutalainen.
Elokuvassa on tunnelma saatu hyvin kokoon ja se esittää kiehtovasti Weimarin tasavallan pikkukabareekulttuurin maailman. Itseäni kiehtoo erilaisten tyylilajien yhteenkietoutuminen tässä filmissä. On kauhua, musiikkia, jännitystä, epätoivoa...
En tiedä, mihin noista kuuluu Liv Ullman kabareevaatteissa ja -meikissä ynnä myrkynvihreässä peruukissa mutta se myös jää lähtemättömästi mieleen.
Tämä filmi on tehty englanniksi, millä kielellä Bergman ohjasi vain muutaman kerran. Henkilökohtaisuus on (luulisin) silti tässä vahvasti läsnä, vaikka hän olikin hyvin paljon vieraalla maaperällä. Myös todellinen historiallinen tilanne on elokuvaan saatu vangittua, sillä weimarilainen yhteiskunta oli historiasta lukemani perusteella tuolloin juuri tuollainen, rahan arvon huvetessa sekä natsien ja kommunistien vallankaappaushuhujen vellotessa. Hyvin hidas elokuva tämä todella on ja vaatii siksi suurta kärsivällisyyttä siihen perehtyä mutta kyllä se kannatti.
Laitetaan arvosanaksi
Rippailut vain Bergmanille.

The Serpent's Egg (1977)
O & K: Ingmar Bergman
T: Dino De Laurentiis
Kuv: Sven Nykvist
Pääos: David Carradine
Liv Ullmann
Gert Fröbe
Heinz Bennent
The Serpent's Egg (Käärmeenmuna) nimi Shakespearen Julius Caesarista. Tämä filmi on painajaismainen kuvaus Abel Rosenbergin (Carradine) harhailusta Berliinin kaduilla 1920-luvun Saksan pahimpana lamakautena. Ingmar Bergman itse asui tämän filmin valmistuessa Saksassa paossa Ruotsissa odottavia verosotkuja, joten ohjaajan kokema ahdistus varmasti heijastui tähän leffaan.
"Ahdistus" onkin sopiva sana kuvaamaan tätä elokuvaa. Abelin veli Max on tehnyt itsemurhan - mutta miksi, se selviää vasta filmin lopussa. Koska heillä on ollut yhteinen työ sirkuksessa, Abel ei voi palata töihin vaan pyytää apua Maxin entiseltä vaimolta Manuelalta (Ullmann). Manuela huolehtii Abelista tämän harhaillessa murenevan saksalaisyhteiskunnan sokkeloissa, joutuen aina välillä hankaluuksiin poliisietsivä Bauerin (Fröbe) kanssa. Mutta vähitellen välit Manuelaan katkeavat ja Abel törmää kaameaan salaisuuteen, jossa selviää syy katkeamiselle, Maxin itsemurhalle ja koko yleiselle yhteiskunnalliselle levottomuudelle. Maxin ahdistusta ei vähennä se, että hän sattuu olemaan juutalainen.
Elokuvassa on tunnelma saatu hyvin kokoon ja se esittää kiehtovasti Weimarin tasavallan pikkukabareekulttuurin maailman. Itseäni kiehtoo erilaisten tyylilajien yhteenkietoutuminen tässä filmissä. On kauhua, musiikkia, jännitystä, epätoivoa...
En tiedä, mihin noista kuuluu Liv Ullman kabareevaatteissa ja -meikissä ynnä myrkynvihreässä peruukissa mutta se myös jää lähtemättömästi mieleen.
Tämä filmi on tehty englanniksi, millä kielellä Bergman ohjasi vain muutaman kerran. Henkilökohtaisuus on (luulisin) silti tässä vahvasti läsnä, vaikka hän olikin hyvin paljon vieraalla maaperällä. Myös todellinen historiallinen tilanne on elokuvaan saatu vangittua, sillä weimarilainen yhteiskunta oli historiasta lukemani perusteella tuolloin juuri tuollainen, rahan arvon huvetessa sekä natsien ja kommunistien vallankaappaushuhujen vellotessa. Hyvin hidas elokuva tämä todella on ja vaatii siksi suurta kärsivällisyyttä siihen perehtyä mutta kyllä se kannatti.
Laitetaan arvosanaksi
-
Show_Stopper
Tässäpä pari mainiota elokuvaa:
Lord Of War.
Elokuva on upean realistinen kuvaus "laittomasta" asekaupasta ympäri mualimaa. Nicolas Cage tekee hienon roolisuorituksen Yuri Oralovina. Suosittelen vakavasti asefanaatikoille ja hyvä draaman ystäville.
Pelastakaa Sotamies Ryan.
Hieno toiseen maailmansotaan sijoittuva spektaakkeli, jossa pääosissa mm. Tom Hanks, Matt Damon ja Vin Diesel. Erittäin raaka ja realistinen. Good work old Spielberg.
Sin City.
Elokuva perustuu Frank MIllerin Sin City- sarjakuvaan 90- luvulta. Tämä film noir' tyylinen leffa pitää sisällään rautaa olevan juonen. Elokuva on filmattu n. 95% digitaalisesti, eli green screeniä vasten (jälki hienoa). Erittäin raaka.
Ja lopuksi Comedy of 2007... The Simpson Movie! Naurua alusta loppuun tai saat rahasi takaisin
Lord Of War.
Elokuva on upean realistinen kuvaus "laittomasta" asekaupasta ympäri mualimaa. Nicolas Cage tekee hienon roolisuorituksen Yuri Oralovina. Suosittelen vakavasti asefanaatikoille ja hyvä draaman ystäville.
Pelastakaa Sotamies Ryan.
Hieno toiseen maailmansotaan sijoittuva spektaakkeli, jossa pääosissa mm. Tom Hanks, Matt Damon ja Vin Diesel. Erittäin raaka ja realistinen. Good work old Spielberg.
Sin City.
Elokuva perustuu Frank MIllerin Sin City- sarjakuvaan 90- luvulta. Tämä film noir' tyylinen leffa pitää sisällään rautaa olevan juonen. Elokuva on filmattu n. 95% digitaalisesti, eli green screeniä vasten (jälki hienoa). Erittäin raaka.
Ja lopuksi Comedy of 2007... The Simpson Movie! Naurua alusta loppuun tai saat rahasi takaisin
JDub kirjoitti:Cock_Sucker sopisi kyllä sinulle paremmin..
Jeah, todella hyvä elokuva, joka oli sopivan synkkä, mutta ei kuitenkaan mitenkään masentava. Cage tosiaankin näytteli hiton hyvin, ja yllätyin Jared Leton roolisuorituksesta. Luulin että hän on vain joku random-Hollywood stara, joka on päättänyt alkaa näyttelemään koska teinitytöt ihQttaa sitä, mutta ei - hänhän on näytellyt jo todella pitkään! Jared Letosta puheenollen..Show_Stopper kirjoitti: Lord Of War.
Requiem for a Dream
Rakkautta, huumeita, epätoivoa, synkkyyttä, masennusta... loistava elokuva, jota en tosin katsoisi ihan heti uudestaan. Sen verran masentava se on. Harvoin elokuvat ovat pysäyttäneet, mutta tämä oli poikkeustapaus. Suosittelen kaikille.
"You are my Solskjær, my only Solskjær,
You make me happy, when skies are gray,
Even when it's pouring, you just keep scoring,
Please don't take my Solskjær away"
20LEGEND 1996-2011
You make me happy, when skies are gray,
Even when it's pouring, you just keep scoring,
Please don't take my Solskjær away"
20LEGEND 1996-2011
-
PapaShango
The Shawshank Redemption - Rita Hayworth Avain Pakoon
Olen tätä elokuvaa varmasti tässäkin topicissa kehunut, mutta nyt arvostelen tylsällä ja sekaisella tavallani tämän kultakimpaleen.
Elokuvan juoni on hyvin yksinkertainen, joka loppua kohden muuttuu todella hätkähdyttävästi. Kuitenkaan paljastamatta juonta, niin voin sanoa tässä että tämä on niitä elokuvia, jotka saattavat väsypäivänä v***ttaa mutta jos haluatte neuvon, niin katsokaa loppuun asti.
Dufresne (Robbins) siis joutuu vankilaan, eikä paljasteta aluksi, että onko hän syytön vai syyllinen. Näyttää että vankilaelämä ei sopisi miehelle alkuunkaan, ja kuten tavallista .. se ei sujukaan. Hän saa ystäviä melkein heti Red-nimisestä tummanhipiäisestä (Freeman) ja tämän tovereistaan. Silti Andy joutuu kiusaajien uhriksi. Jokatapauksessa elokuva kertoo kuinka pankkiiri ystävystyy nimenomaan tämän Redin kanssa ja siitä kuinka paljon eri tapoja on viettää aikaa kiven sisällä. Voi hakata kiviä, tehdä shakkinappuloita, pankkiirihommia tai sitten ihan vain kerätä kauniiden naisten julisteita. -<SPOILER>- Vinkkinä vaan, että julisteet ovat elokuvassa lopulta aika tärkeässä asemassa -<SPOILER>-
Morgan Freeman on todella hyvä näyttelijä, kuten myös Robbins. Alunperinhän Tom Hanksin piti hoitaa Dufrensen rooli, mutta esteiden? takia Robbins valittiin, eikä valinta mennyt pieleen. Ehdottomasti 90-luvun parhaimpiin elokuviin kuuluva tunteellinen pläjäys. Jos Green Mile sai sinut syttymään niin tässäpä sinulle oiva elokuva. Yksi parhaimmista, myös IMDB:n mukaan..

Täydet Marilynit tälle elokuvalle. Tämä on elokuva. Näitä ne pitäisi olla.. fiksuja ja tunnelmallisia.
EDIT| Jea, ja unohdin mainita, että tämähän on Stephen Kingin kirjasta tehty elokuva, kuten monet muutkin LOISTAVAT elokuvateokset. Thank's!
Olen tätä elokuvaa varmasti tässäkin topicissa kehunut, mutta nyt arvostelen tylsällä ja sekaisella tavallani tämän kultakimpaleen.
Elokuvan juoni on hyvin yksinkertainen, joka loppua kohden muuttuu todella hätkähdyttävästi. Kuitenkaan paljastamatta juonta, niin voin sanoa tässä että tämä on niitä elokuvia, jotka saattavat väsypäivänä v***ttaa mutta jos haluatte neuvon, niin katsokaa loppuun asti.
Dufresne (Robbins) siis joutuu vankilaan, eikä paljasteta aluksi, että onko hän syytön vai syyllinen. Näyttää että vankilaelämä ei sopisi miehelle alkuunkaan, ja kuten tavallista .. se ei sujukaan. Hän saa ystäviä melkein heti Red-nimisestä tummanhipiäisestä (Freeman) ja tämän tovereistaan. Silti Andy joutuu kiusaajien uhriksi. Jokatapauksessa elokuva kertoo kuinka pankkiiri ystävystyy nimenomaan tämän Redin kanssa ja siitä kuinka paljon eri tapoja on viettää aikaa kiven sisällä. Voi hakata kiviä, tehdä shakkinappuloita, pankkiirihommia tai sitten ihan vain kerätä kauniiden naisten julisteita. -<SPOILER>- Vinkkinä vaan, että julisteet ovat elokuvassa lopulta aika tärkeässä asemassa -<SPOILER>-
Morgan Freeman on todella hyvä näyttelijä, kuten myös Robbins. Alunperinhän Tom Hanksin piti hoitaa Dufrensen rooli, mutta esteiden? takia Robbins valittiin, eikä valinta mennyt pieleen. Ehdottomasti 90-luvun parhaimpiin elokuviin kuuluva tunteellinen pläjäys. Jos Green Mile sai sinut syttymään niin tässäpä sinulle oiva elokuva. Yksi parhaimmista, myös IMDB:n mukaan..

Täydet Marilynit tälle elokuvalle. Tämä on elokuva. Näitä ne pitäisi olla.. fiksuja ja tunnelmallisia.
EDIT| Jea, ja unohdin mainita, että tämähän on Stephen Kingin kirjasta tehty elokuva, kuten monet muutkin LOISTAVAT elokuvateokset. Thank's!
-
PapaShango
The Simpsons - The Movie
Dodii, ihan hyvää kamaahan tää oli, vaikka ehkä odotin tästä HITUSEN .. vain HITUSEN verran parempaa. Sanotaanko, että elokuva oli vieläpä sopivan pituinenkin (about 1h30m). Juonesta en puhu mitään sen kummempia, sillä osalla on varmasti kattomatta, mutta tottakai sitä hommaa pitää muuttaa, sillä onhan elokuva eri asia kuin sarja. Loistavia repeämiskohtauksia oli muutama, muunmuassa se sika sai kyllä pienet naurut aina välillä. Homerhan on nyt aina kultaa, ellei jopa Bushin sanoin v***n kultaa. Sen verran kuitenkin oon hämilläni jostain syystä, etten osaa antaa tälle Marilyneitä, enkä tule varmaan antamaankaan syystä tai toisesta. Tämä on niitä "pakko katsoa elokuvissa"-elokuvia, siinä missä Star Wars Episode III ja kumppanit. Simpsonit eivät petä koskaan, loistavaa viihdettä elokuvana ja sarjana! Kiitos Matt!
Dodii, ihan hyvää kamaahan tää oli, vaikka ehkä odotin tästä HITUSEN .. vain HITUSEN verran parempaa. Sanotaanko, että elokuva oli vieläpä sopivan pituinenkin (about 1h30m). Juonesta en puhu mitään sen kummempia, sillä osalla on varmasti kattomatta, mutta tottakai sitä hommaa pitää muuttaa, sillä onhan elokuva eri asia kuin sarja. Loistavia repeämiskohtauksia oli muutama, muunmuassa se sika sai kyllä pienet naurut aina välillä. Homerhan on nyt aina kultaa, ellei jopa Bushin sanoin v***n kultaa. Sen verran kuitenkin oon hämilläni jostain syystä, etten osaa antaa tälle Marilyneitä, enkä tule varmaan antamaankaan syystä tai toisesta. Tämä on niitä "pakko katsoa elokuvissa"-elokuvia, siinä missä Star Wars Episode III ja kumppanit. Simpsonit eivät petä koskaan, loistavaa viihdettä elokuvana ja sarjana! Kiitos Matt!
Evan - Taivaanlahja
Tulinpas juuri Helsingistä katsomasta tätä kyseistä leffaa. No odotukset eivät olleet kovin korkealla kuin kuulin kaverin sanovan, että (pyhä-)Metro-lehti arvosteli tämän 1 tähden leffaksi. Kuitenkin odotin kohtalaista/hyvää perheleffaa. Juoni aivan perussäätöä, mitä näkee joisessa leffassa, alku normaali, pahaa tapahtuu päähenkilölle, kaikki jättävät hänet, muutaman kohtauksen jälkeen kaikki luottavat häneen, kaikilla on hauskaa, hyvät voittaa, loppu. No hieman tylsähkö ja ennalta-arvattava. Lapset varmaan pitävät tästä leffasta. Olisi pitänyt mennä katsomaan Die Hard.
**-/*****
Tulinpas juuri Helsingistä katsomasta tätä kyseistä leffaa. No odotukset eivät olleet kovin korkealla kuin kuulin kaverin sanovan, että (pyhä-)Metro-lehti arvosteli tämän 1 tähden leffaksi. Kuitenkin odotin kohtalaista/hyvää perheleffaa. Juoni aivan perussäätöä, mitä näkee joisessa leffassa, alku normaali, pahaa tapahtuu päähenkilölle, kaikki jättävät hänet, muutaman kohtauksen jälkeen kaikki luottavat häneen, kaikilla on hauskaa, hyvät voittaa, loppu. No hieman tylsähkö ja ennalta-arvattava. Lapset varmaan pitävät tästä leffasta. Olisi pitänyt mennä katsomaan Die Hard.
**-/*****
-
PapaShango
Vares 2
Noniin, tulipa tääki pätkä nyt katsottua. Ihan menevää tavaraahan tämä oli ja juuri sellaista yliampuvaa toimintakomediaa. Viskipullon jälkeen jäi ehkä pari kohtaa auki, tai sitten muuten vain jokin tyhjä aukko tästä elokuvasta. Jotakin jäi puuttumaan? Ehkä tarina oli vain p**ka tai sitten jotain muuta, mutta jotakin jäi puuttumaan. Lotta Lindroos oli oivaa kamaa nännikoruineen päivineen ja hetken jo luulimme hänen olevan näyttelijätär Tiina Lymi, mutta lopputeksteissä totuus vasta paljastui. Jussi Lampikin jäi loppujen lopuksi pieneen rooliin, mutta mitäs näistä. Mitä tapahtui sitten sille tytölle joka murhattiin? Noh, en paljasta mutta loppuratkaisu oli parasta huumoriactionia koskaan. Odotan innolla seuraavaa Vares-elokuvaa, sillä nämä ovat niitä jotka pitävät minut Suomi-elokuvien parissa nykyisin.
Tiina Lymi

Lotta Lindroos

Noniin, tulipa tääki pätkä nyt katsottua. Ihan menevää tavaraahan tämä oli ja juuri sellaista yliampuvaa toimintakomediaa. Viskipullon jälkeen jäi ehkä pari kohtaa auki, tai sitten muuten vain jokin tyhjä aukko tästä elokuvasta. Jotakin jäi puuttumaan? Ehkä tarina oli vain p**ka tai sitten jotain muuta, mutta jotakin jäi puuttumaan. Lotta Lindroos oli oivaa kamaa nännikoruineen päivineen ja hetken jo luulimme hänen olevan näyttelijätär Tiina Lymi, mutta lopputeksteissä totuus vasta paljastui. Jussi Lampikin jäi loppujen lopuksi pieneen rooliin, mutta mitäs näistä. Mitä tapahtui sitten sille tytölle joka murhattiin? Noh, en paljasta mutta loppuratkaisu oli parasta huumoriactionia koskaan. Odotan innolla seuraavaa Vares-elokuvaa, sillä nämä ovat niitä jotka pitävät minut Suomi-elokuvien parissa nykyisin.
Tiina Lymi

Lotta Lindroos

Kirjoitin Bergmanista jo melkein kaksi vuotta sitten blogissani.WTW on Serpent's Egg kirjoitti:Hyvin hidas elokuva tämä todella on ja vaatii siksi suurta kärsivällisyyttä siihen perehtyä mutta kyllä se kannatti.
Laitetaan arvosanaksi Thumbs up
http://wrestlingalert.com/phpBB2/weblog_entry.php?e=431
Anyhow, Bergman oli viimeinen vanhoista mestareista, jotka määrittelivät elokuvan sellaisena kuin se tunnettiin ennen blockbustereiden aikakautta (joka alkoi suunnilleen Jawsista). Bergman oli melko pitkälti taide-elokuvan isä. Toki moni muukin eurooppalainen aikalainen harjoitti taide-elokuvia, mutta nimenomaan Bergman oli se ohjaaja, jonka työt päätyivät esim. elokuvakoulujen katselulistoille. Sittemmin hänet on ehkä jossain määrin unohdettu, mutta eiköhän hänen kuolemansa saa jälleen miljoonat kiinnostumaan.
Joka tapauksessa, jos Bergmanin elokuvat kiinnostavat, niin älkää nyt h****tissä katsoto Serpent's Eggiä. Olen nähnyt noin puolet Bergmanin kuudestakymmenestä elokuvasta ja niistä Serpent's Egg oli selvästi heikoin. Se on helpommin saatavilla kuin useimmat Bergmanin leffat, johtuen lähinnä kielestä, mutta se ei tarkoita, etteikö kannattaisi käyttää aikaa hankkiakseen Seitsemäs sinetti tai Mansikkapaikka, koska ne ovat huomattavasti parempia.
Kannattanee kuitenkin myös huomata, että Bergmanin elokuvat ovat nimenomaan taide-elokuvia. Niiden nieleminen voi siis olla hiukan hankalaa, jos taide-elokuva ei ole tuttua. Ne ovat hidastempoisia ja täynnä symboliikkaa. Silti, jos elokuva kiinnostaa taiteena, niin nämä ovat osa kaanonia.
Suomeksi tuo elokuva on "Unelmien Sielunmessu". Aivan loistava elokuva. Elokuva on todella ahdistava ja Ellen Burstyn tekee loistavan roolisuorituksen sekopäisenä muorina.Nodachi kirjoitti:
Requiem for a Dream
Rakkautta, huumeita, epätoivoa, synkkyyttä, masennusta... loistava elokuva, jota en tosin katsoisi ihan heti uudestaan. Sen verran masentava se on. Harvoin elokuvat ovat pysäyttäneet, mutta tämä oli poikkeustapaus. Suosittelen kaikille.
Elokuvan musiikki on todella hyytävä ja ahdistava. Yksi parhaimmista elokuvabiiseistä ikinä.
Tuohan tulee ensi viikon torstaina maikkarilla. Suosittelen katsomaan.
hevosen k**pä
-
PapaShango
The Truman Show (1998)
- Jim Carrey
Elokuva kertoo erikoisesta miehestä, joka on sikiöstä lähtien ollut suositun TV-sarjan tähti. Mikäs tämä TV-sarja sitten oikein onkaan? Sarja kertoo ihmisestä, joka luulee elävänsä aidossa maailmassa, vaikka todellisuudessa onkin näyttelijöiden ja lavasteiden ympäröimänä. Truman on koskettava kertomus siis toisinsanoen miehestä joka on vankina maailmassa, joka ei voisi tehdä hänelle mitään pahaa. Kuitenkin jokin ei vain natsaa hänen elämässä, joten hän alkaa etsiä pakokeinoa muualle. Aina paetessaan hänelle käy jotakin, kuten mm. ydinvoimalassa pääsee säteilyaineita luontoon ja tiet ovat suljettu jne.
Jossakin arvostelussa kerran pistettiin, että tämä olisi komedia. Todella p**ka sellainen jos tämä tituleerataan siksi. Kertaakaan ei naurattanut, ei, vaikka näyttelijänä oli maailman hauskin mies: Jim Carrey. Se kertoo jo tämän elokuvan komediallisuudesta. Carrey on loistava näyttelijä, todella harvinainen. Hän osaa vetää mitä roolia tahansa.. upea kaveri. Truman Show on todella hyvä pätkä ja suosittelen jokaiselle katsottavaksi. Itse olen nyt pari kertaa katsonut (Nyt katsoin kunnolla ja hartaasti).

Neljä Marilynia viidestä.
..... Seuraavaksi saatan arvostella omalla ärsyttävällä ja sekavalla tyylilläni pari Mafia-elokuvaa.
- Jim Carrey
Elokuva kertoo erikoisesta miehestä, joka on sikiöstä lähtien ollut suositun TV-sarjan tähti. Mikäs tämä TV-sarja sitten oikein onkaan? Sarja kertoo ihmisestä, joka luulee elävänsä aidossa maailmassa, vaikka todellisuudessa onkin näyttelijöiden ja lavasteiden ympäröimänä. Truman on koskettava kertomus siis toisinsanoen miehestä joka on vankina maailmassa, joka ei voisi tehdä hänelle mitään pahaa. Kuitenkin jokin ei vain natsaa hänen elämässä, joten hän alkaa etsiä pakokeinoa muualle. Aina paetessaan hänelle käy jotakin, kuten mm. ydinvoimalassa pääsee säteilyaineita luontoon ja tiet ovat suljettu jne.
Jossakin arvostelussa kerran pistettiin, että tämä olisi komedia. Todella p**ka sellainen jos tämä tituleerataan siksi. Kertaakaan ei naurattanut, ei, vaikka näyttelijänä oli maailman hauskin mies: Jim Carrey. Se kertoo jo tämän elokuvan komediallisuudesta. Carrey on loistava näyttelijä, todella harvinainen. Hän osaa vetää mitä roolia tahansa.. upea kaveri. Truman Show on todella hyvä pätkä ja suosittelen jokaiselle katsottavaksi. Itse olen nyt pari kertaa katsonut (Nyt katsoin kunnolla ja hartaasti).

Neljä Marilynia viidestä.
..... Seuraavaksi saatan arvostella omalla ärsyttävällä ja sekavalla tyylilläni pari Mafia-elokuvaa.