Critical Budget: Receipt Hoarder.

Ai vapaapaini ei juuri nyt nappaa? No puhutaan sitten vaikkapa tv-ohjelmista tai termodynamiikasta.
Vastaa Viestiin
MR.Off Topic

Critical Budget: Receipt Hoarder.

Viesti Kirjoittaja MR.Off Topic » Ti 19.08.2014 14:51

Oletteko koskaan tehneet budjetteja itsellenne? Ihan yleisesti elämiseen tai vaikkapa siinä tarkoituksessa, että olette ajatelleet säästää jotain varten? Ylipäätään oletteko suunnitelleet rahankäyttöänne ja olettako löytäneet hyötyä suunnittelusta? Pidättekö kaikesta ostamastanne kirjaa? Kuitit tallessa?

--

Itellä on semmonen tilanne, että näin hyödylliseksi kaivaa paperin esiin ja alkaa laskemaan mahdollisuuksiani. Ensinäkin, mikä olisi järkevän kuuloiset menot itselleni. Sellaiset menot, jotka eivät olisi aivan ylikanttiin ajatellut, mutta sellaiset ettei tarvitsisi rahaa jälleen kerran taikomaan tyhjästä ja esimerkiksi laimilyömään loppuunkulutetun vaatearsenaalin yhtään sitä lisäämättä. Eli toisinsanoen ei kituutus budjetti. Toiseksi, tarvinko tätä varten opintolainaa. Kolmanneksi, jos en ota opintolainaa, millä budjetilla pärjään vielä. Let's see.

Laskelmani olivat, että kuluttaisin kuukaudessa noin 700-730 euroon. Vielä pari muuttujaa, mitä en pysty varmentamaan vielä, mutta about 720€ näyttää todennäköisimmältä. Asumiseen menee noin 270€, päivittäistavarakauppaan 170€ (yläkanttiin laskettu Pivo keskiarvo näyttää noin 150€/kk kouluajoilta), ulkona syömiseen 60€, ryyppäämiseen 80€, vaatteisiin 60€, bensaan 50€, spotify 10€, netti 17€ ja puhelinlaskun maksu on vielä ilmassa, joka tullee olemaan 0-10 euroon. Säästöihin menisi kuukaudessa about 220€, jonka pitäisi kattaa myös yllättävämpiä menoja, jotain huonekaluja ehkä myös. Ei itselleni kuulosta ollenkaan paskemmalta.

Jos en ottaisi opintolainaa, niin se tarkottaisi, että eläisin 190€ ylivarojeni ja tämän hetkisillä valmiilla säästöillä pärjäisin about puoleen väliin kouluvuotta ja pari suunniteltua ostosta jäisi väliin. +-0€ budjetti tarkottaisi, että ~700€ budjetista tiputtaisiin 537 eugeniin, joka ei tosiaankaan ole mahdoton. Tämä taas tarkottaisi sitä, että suunnitellut ostokset ja esimerkiksi ne mahdolliset huonekalut menisivät tämän hetkisistä säästöistä.

Lainalla eläisin siis melko mukavasti, eikä oman laskelman mukaan olisi juuri huolen häivää. Ilman lainaa kiristelisin hampaita, jonkin verran, mutta pärjäisin. Ei välttämättä tekisi ihan hirveän tiukkaakaan edes, koska tuommosella budjetilla olen joskus vedellyt menemään, mutta toisaalta pitäisi tietyistä asioista luopua. Esimerkiksi tuohon 537€:n budjettiin laskin maagiset 10€ ulkona syömiseen.

--

Mitenkäs muilla 'alerttilaisilla?
GOD OF ALERT Heeelp meee

Tajunnan Rakennelmia

Ravenwood

Re: Critical Budget: Receipt Hoarder.

Viesti Kirjoittaja Ravenwood » Ti 19.08.2014 14:58

Käyn töissä joten ei tarvi paljoa miettiä jos jotain haluan ostaa.

Phenomenon

Viesti Kirjoittaja Phenomenon » Ti 19.08.2014 15:17

En nyt noin tarkkaan, mutta kyllä mä tarkistelen rahatilannetta usein ja laskeskelen rahoja.
Phe-no se on, sai hän suosion
fanilauma perässänsä on jo loputon
Mah-do-ton, ownausputki on
nörttejä lakos, voimansa on rajaton

Migu.22

Viesti Kirjoittaja Migu.22 » Ti 19.08.2014 17:59

Itse olen tottunut elämään aikalailla sensuurempia miettimättä. Jos on enemmän paalua, ostan sitten kalliimpaa ja syön hyvin, ja jos ei, ostan makaroonia ja palautan tölkkejä.

Vaikka se budjetointi varmasti helpottaa tilannetta pidemmässä juoksussa, koen sen itse enemmän rajoittavana tekijänä. Aina ei tarvitsisi elää kädestä suuhun jos vähän miettisi, mutta tiedän myös että olisin missannut monet hyvät iltamat ja reissut jos en olisi pistänyt viimeisiä nappuloita likoon tilanteen ilmetessä. Mieluummin minä sitten aikanaan muistelen niitä omia sekoiluja ja tehtyjä juttuja kuin sitä, kuinka paljon minulla oli rahaa.

Tällä hetkellä kämppään ja pakollisiin menoihin (pl. ruokakustannukset, eli vuokra/vesi/sähkö/netti/vakuutus jne.) menee jotain 600€ pintaan kuussa, joten pelkkien tukien kanssa viivan alle jää miinusta vähän turhankin paljon. Opintolainalla ja ajoittaisista duuneista kertyneillä masseilla menee kuitenkin ihan hyvin.

Kuitteja ei tarvitse jemmata, koska haluttaesssa Danske Bank kyllä näyttää suhteellisen hyvin mihin mikäkin penni on mennyt.

Ruokaan kuluu itsellä ihan hämmentävän vähän rahaa talvikuukausina, poislukien satunnaiset illalliset ja ulkonasyömiset. Mutta päihteisiin kulutan kyllä rahaa sitten senkin edestä. Tuo Offarin laskeskelema 80€ on ainakin omalla kohdallani tällä hetkellä reilusti alakanttiin. Tupakkaan menee tällä hetkellä varmaan yksinään tuon verran.
\____0___/

Jers1

Viesti Kirjoittaja Jers1 » Ti 19.08.2014 19:38

Osuuspankin asiakkaille on aika kätsä sovellus nimeltä Pivo. Pivosta siis näkee oman kulutuksen ja pystyy esim. laittamaan palkkapäivät ylös jolloin tiedät paljonko rahaa sinulla on vaikka kolmen viikon päästä jos kulutat rahaa samalla tavalla jatkuvasti.
We need CM Punk!

Phenomenon

Viesti Kirjoittaja Phenomenon » Ti 19.08.2014 19:49

Jers1 kirjoitti:Osuuspankin asiakkaille on aika kätsä sovellus nimeltä Pivo. Pivosta siis näkee oman kulutuksen ja pystyy esim. laittamaan palkkapäivät ylös jolloin tiedät paljonko rahaa sinulla on vaikka kolmen viikon päästä jos kulutat rahaa samalla tavalla jatkuvasti.
Kuka v***u haluaa antaa kaikki tietonsa jollekin v***n Osuuspankille? Monen palkkakuititkin menevät jo automaattisesti verkkopankkiin.

Kävin äsken kaupassa ja ostin vajaalla 50 eurolla naudan sisäfilettä. Bernaisekastiketta en osaa tehdä, joten ostin myös HK:n valmiin kastikkeen. Mietin juuri, että jaksanko odottaa huomiseen. Yhä eilistä karjalanpaistia jääkaapissa mikä pitäisi syödä ennenkuin alan kokkailemaan muuta.
Phe-no se on, sai hän suosion
fanilauma perässänsä on jo loputon
Mah-do-ton, ownausputki on
nörttejä lakos, voimansa on rajaton

Kenitys
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenitys » Ti 19.08.2014 21:07

Elin fuksivuoden tulojen puolesta pelkillä opintotuilla. Säästöt (ne vähäiset) loppuivat jouluun mennessä. Kevät oli järkyttävää kituutusta ja aivan p****estä ja parisuhdekin meinasi hajota. Sen jälkeen olen tiennyt, että ne jotka väittävät, ettei rahalla ole mitään vaikutusta onnellisuuteen, puhuvat paskaa. Tai eivät tiedä, mistä puhuvat.

Ei nykyisinkään elo varsinaisesti leveää ole, mutta sen verran paalua haluan pitää tilillä, että aina pystyy jonkun pienen reissun tekemään tai jonkun ylimääräisen hankinnan tekemään, jos siihen on tarve. Töistä saa ihan hyvin säästöön, jos ei kaikkea kesäkuukausina tuhlaa. Ja kaikkea hauskaa on kyllä päässyt tekemään, tärkeintä on nimenomaan nauttia mahdollisuusksista jonkun rahan makoottammisen sijaan. Nyt tosin on vähän eri tilanne, kun merkittävä osa tuloista menee hääsäästöihin...

Ps. 80 e kuussa ryyppäämiseen ei riitä.

The Rocker

Viesti Kirjoittaja The Rocker » Ti 19.08.2014 22:01

Joo 80€ riittää ehkä yhteen ryyppy viikon loppuun. 40€ pohjia varten ja toinen baaria varten.
"The only time success comes before work is in the dictionary."
"Legal interpretation takes place in a field of pain and death." -Robert Cover
Blogi (Päivitetty 12.05.2015)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Dorian

Viesti Kirjoittaja Dorian » Ti 19.08.2014 22:04

Kaikki menee, mitä tulee ja opintolainaa on henkilöauton verran. Lasken kyllä menoni etukäteen, mutta säästää en osaa; tilipäivää edeltävänä päivänä saan juuri ja juuri syötyä töissä. Toki perheellisenä tulee laskettua etukäteen, ettei esim. lapsen vaipat tms lopu kesken, mutta kyllä meidän perheessä kaikki akuutit menot on vaimon vastuulla ja sitten itse paikkailen seuraavasta liksasta. Toki tässä itse olen vasta loikkaamassa opiskelusta täysipäiväiseen työelämään, joten toivotaan että tilanne vähän paranee.

Pähkinänkuoressa: Pakolliset menot hoidetaan liksapäivänä ja sitten palkkajakson lopussa kituutellaan, eli p**ka rahan käyttäjä. Ikänä en ole säästänyt mihinkään, toisaalta sitten teinivuosien ei ole ollut mahdollisuuttakaan. Ja sillon ei ollut tarvetta. Tai olis toki ollut, jos olisi ajatellut elämäänsä edes vähän pidemmälle kuin "lukion seuraavalle luokalle."
Tämä pysyy tässä niin kauan, kunnes seuraavat asiat tapahtuvat:

SM-liiga käy liian pieneksi Jokereille [ ]

Hjallis harkimo suksii vittuun Jokereista [ ]

Joel Armia tekee Olympiakisoissa maalin [ ]

Minä ja DMW istutaan tuopin ääressä [ ]

MR.Off Topic

Viesti Kirjoittaja MR.Off Topic » Ti 19.08.2014 22:22

The Rocker kirjoitti:Joo 80€ riittää ehkä yhteen ryyppy viikon loppuun. 40€ pohjia varten ja toinen baaria varten.
Itse on ole suurimpia viinamäenmiekkosia. Tuskin koskaan olen kaatokännissä vaan tykkään olla lähinnä pienissä maisteissa. 80€ on kyllä tottapuhuen luultavasti alakanttiin arvioitu, mutta en tule saamaan kovin paljoa enempääkään kulumaan. Oma reseptini noin yleensä on juoda hyvät pohjat ja baarissa riittänee muutama ylläpitävä. En ole myöskään hemmoja, jotka innostuvat tarjoamaan eikä minun kehossani ole yhtään solua, joka edes ajattelisi kehuskelevansa juomisellaan.

Nuorempana kulu enemmän, nykyään on vaan tullu siihen tulokseen, että sopiva alkoholi veressä tuottaa hauskemman lopputuloksen. Täysin toinen asia on joku ryyppyreissu yms. Mutta all in all, 80 eugenia saattaapi olla alliarvioitu, mutta toisaalta tuohon omaan 150€:n päivittäistavarakauppaan menneisiin rahoihin on yleensä kuulunut myös alottelujuomat. Toki alko sitten erikseen.

Saa nyt nähdä. Toi oli tommonen noppeesti raapastu, mutta jonkinnäkösen tulen tekemään, koska liikaa muistutuksia lähipiiristä, miten opintolaina saadaan kulumaan parissa kuukaudessa. Ei innosta itseä, enkä tosiaankaan halua kevväällä hampaitani narskutella rahaongelmissa. Liian tuttua se jo.
GOD OF ALERT Heeelp meee

Tajunnan Rakennelmia

Migu.22

Viesti Kirjoittaja Migu.22 » Ke 20.08.2014 04:49

MR.Off Topic kirjoitti:Toi oli tommonen noppeesti raapastu, mutta jonkinnäkösen tulen tekemään, koska liikaa muistutuksia lähipiiristä, miten opintolaina saadaan kulumaan parissa kuukaudessa. Ei innosta itseä, enkä tosiaankaan halua kevväällä hampaitani narskutella rahaongelmissa. Liian tuttua se jo.
Helmikuussa käytett alkuvuoden lainat, anyone? =D>
\____0___/

Coca

Viesti Kirjoittaja Coca » Ke 20.08.2014 14:01

Aina ei tarvitsisi elää kädestä suuhun jos vähän miettisi, mutta tiedän myös että olisin missannut monet hyvät iltamat ja reissut jos en olisi pistänyt viimeisiä nappuloita likoon tilanteen ilmetessä. Mieluummin minä sitten aikanaan muistelen niitä omia sekoiluja ja tehtyjä juttuja kuin sitä, kuinka paljon minulla oli rahaa.
Ehdottoman suurta peukkua tälle pätkälle! Kuin omaa tekstiään olisi lukenut.
WrestlingAlertin seuraava kehäpsykologi

takaovi

Viesti Kirjoittaja takaovi » Ke 20.08.2014 15:53

Tässä kun on tullut viimeseiset kolme vuotta oltua aikalailla kokoajan töissä (-intti), niin eipä ole kauhean tiukalle päässyt rahatilanne. Sellaisen nyrkkisäännön olen pitänyt, että tilillä on aina seuraavan vuokran verran rahaa säästössä, että siinä menee se ns kipuraja itsellä. Varsinkin kesät pakkaa olemaan kallista aikaa, kun jos jonkinlaista illan istujaista ja festarireissua pukkaa ovista ja ikkunoista. Talvella on sitten ollut hyvä vähän himmailla. Sen verran on saanut rahaa kokoajan pidettyä, että melkolailla sen mitä on tarvinnut (ja vähän sitäkin mitä ei ole tarvinnut) on saanut hankittua. En ole siis missään erikoisen hyväpalkkaisessa hommassa, mutta sinkkuna yksiössä ei menot ole ihan mahdottomat.

Nyt sitten pitäisi alkaa opiskelemaan, että saas nähdä kuinka rajusti se todellisuus iskee vasten kasvoja ja kuinka kauan menee, että tajuaa vähän pysähtyä miettimään enemmän ostojaan.
No anna kakkua, anna sakkoa, s****na. Hymyile, hymyile oikein. Mä en kestä näitä s****nan mikkihiiriä. KAKS TUOMARIA, KUMPIKIN SANOO, EN NÄHNY!-Harri Ahola
Kuullmma mylsän koulujen opetussuunnitelmaa on muutettua ja seksivalistusvideona näytetään tästälähin HJK-Schalke ottelu

Dedu

Viesti Kirjoittaja Dedu » Ke 20.08.2014 16:36

Migu.22 kirjoitti:Vaikka se budjetointi varmasti helpottaa tilannetta pidemmässä juoksussa, koen sen itse enemmän rajoittavana tekijänä. Aina ei tarvitsisi elää kädestä suuhun jos vähän miettisi, mutta tiedän myös että olisin missannut monet hyvät iltamat ja reissut jos en olisi pistänyt viimeisiä nappuloita likoon tilanteen ilmetessä. Mieluummin minä sitten aikanaan muistelen niitä omia sekoiluja ja tehtyjä juttuja kuin sitä, kuinka paljon minulla oli rahaa.
Miettinyt itsekin juuri tuota samaa asiaa, jos tästä joskus johonkin korkeakouluun pääsisi, että todennäköisesti ottaisin opintolainaa jotta voin elää hiukan vapaammin. Toki optimaalinen tilannehan olisi se, ettei lainaa tarvitsisi, mutta voi olla turhaa unelmointia.

Jokaiseen asiaan pätee sanonta "kohtuus kaikessa", myös tässä. Jokaisiin bileisiin ei ole pakko päästä, mutta ennemmin nostan opintolainaa ja laitan ylimääräiset säästöön jolloin voin myös osallistua halutessani erilaisiin tapahtumiin kuin se, että ainoa muistoni opiskeluajoiltani on se kuinka muut lähti juhlimaan ja itse jäin pelaamaan pleikkaria, koska ei ollut rahaa.
Myhvatte kirjoitti:pitäisi kai olla iloinen että Cena ei pistänyt sekä Lesnaria että Rollinsia taputtamaan, pukenut molempia mekkoihin ja pannut p*****seen, samalla vitsaillen Summerslamin beatdownista.

MR.Off Topic

Viesti Kirjoittaja MR.Off Topic » Ke 20.08.2014 18:13

Dedu kirjoitti: Jokaiseen asiaan pätee sanonta "kohtuus kaikessa", myös tässä. Jokaisiin bileisiin ei ole pakko päästä, mutta ennemmin nostan opintolainaa ja laitan ylimääräiset säästöön jolloin voin myös osallistua halutessani erilaisiin tapahtumiin kuin se, että ainoa muistoni opiskeluajoiltani on se kuinka muut lähti juhlimaan ja itse jäin pelaamaan pleikkaria, koska ei ollut rahaa.
Tälle iso peukku ylöspäin. Itse olen kokenut sen, että kun on pakko sanoa, että ei pysty, kun ei ole rahaa. Yleensä tätä on seurannu lausahdus tähän malliin: "katotaan neljäs päivä". Toki oma ryyppäämisen budjetointi hieman sotii tätä vastaan, mutta en minä varmastikkaan budjettia pysty suoranaisesti pitämään. On kuitenkin hyvä olla suuntaviivoja. Sitä tilannetta en kuitenkaan halua kohdata yliopistossa, että joutuisi sanomaan, että "ei pysty".
GOD OF ALERT Heeelp meee

Tajunnan Rakennelmia

Marshallsaaret

Viesti Kirjoittaja Marshallsaaret » Ke 20.08.2014 19:34

Opiskelut melko äskettäin lopettaneena ja työelämään samalla siirtyneenä voin onneksi todeta, että rahanmenosta vainottaminen on jäänyt tämän siirtymän jälkeen taka-alalle. Opiskeluaikana kesätyöt olivat kriittinen osa vuotuista budjettia, ja lainaakin tuli nostettua pariltakymmeneltä kuukaudelta. Käytännössä kaikki menot ovat opiskelujen jälkeen liki tuplaantuneet, ja silti rahaa jää säästöönkin. Ei vituta.

Budjetin kanssa tuskaileville (opiskelijoille): Jos opiskelette sellaista alaa, jossa mitä todennäköisemmin pääsette leivän syrjään kiinni opiskelujen loputtua, kannattaa ihmeessä nostaa maksimilainat elämän helpottamiseksi. Lisäksi joka tapauksessa kannattaa harkita osa-aikatöiden tekemistä opiskeluiden ohessa, etenkin jos tilaisuus tupsahtaa kohdalle eikä haittaa itse opiskeluiden etenemistä - kyllä sille rahalle aina käyttöä on. Jos on työtä vieroksuva luonne ja työllistyminen ei ole näköpiirissä, niin sitten suu säkkiä myöten kun ei muutakaan voi.

PS. Ei muuten jäänyt yhdetkään bileet väliin. 8)
永源 遥~!

Dedu

Viesti Kirjoittaja Dedu » Pe 22.08.2014 02:09

MR.Off Topic kirjoitti:Itse olen kokenut sen, että kun on pakko sanoa, että ei pysty, kun ei ole rahaa. Yleensä tätä on seurannu lausahdus tähän malliin: "katotaan neljäs päivä". Toki oma ryyppäämisen budjetointi hieman sotii tätä vastaan, mutta en minä varmastikkaan budjettia pysty suoranaisesti pitämään. On kuitenkin hyvä olla suuntaviivoja. Sitä tilannetta en kuitenkaan halua kohdata yliopistossa, että joutuisi sanomaan, että "ei pysty".
Itselleni se ei ole ongelma, ettei jokaisiin pippaloihin pääse, eikä sillä että haluaisin jatkuvasti olla keittoa ottamassakaan. Mielestäni se kannattaa miettiä nimenomaan henkilökohtaisesti ja järkeä käyttäen mitä haluaa. Opintotuesta jää käteen parhaimmillaan ehkä jotain 260-270 euron luokkaa, tämäkin vaatii siis sitä, että asuu kohtuu halvalla paikkakunnalla ja sielläkin soluasunnossa. Tuolla voi vielä toimeen tullakin, jos osaa elää säästeliäästi. Kuitenkin ihan yksityiseltä vuokratussa HALVASSA yksiössäkin asuessa käteen jää noin 80-135 euroa. Joskus enemmän, joskus jopa vähemmän. Tällä pitäisi saada ruoat, maksaa netti- puhelin-, vesi-, sähkö-, ja mahdolliset muut laskut, sekä ostaa vaatteet. Lienee selvää ettei tuolla rahalla pahemmin kuppia oteta, kun todennäköisesti pakollisistakin menoista tekee persnettoa.

Voi olla etten opintolainaa nosta missään vaiheessa, jos saan tarpeeksi halvan asunnon ja sitä käyttörahaa jää oikeasti vähän enemmänkin kuin se 150 euroa. Jos kuitenkin joudun hankkimaan yhtään kalliimman kämpän, niin itselleni tuo opintolaina olisi pääasiassa sellainen asia joka tuo tietynlaisen rauhan tunteen, ettei tarvitse pelätä milloin rahat loppuu ja joutuu lähteä muualta pummaamaan.

Toki se laina on myös juhlimista ja muuta vastaavaa varten mukava lisä, ettei tarvitse jokaisesta asiasta tinkiä. Itse en kuitenkaan sitä aio nostaa pelkästään sillä periaatteella, että päästään ryyppäämään. Tämä on toki henkilökohtainen mielipide, mutta jos nostaa 400€ opintolainaa vaan, että voi lähtä 2-3 kertaa joka ikinen viikko vetämään pään täyteen, niin kannattaa mietti kahdesti, ihan pelkän terveydenkin kannalta. Kuten sanoin aiemmin; kohtuus kaikessa. Mainitsin nyt tämän ihan vaan sen takia, ettei täällä kukaan ymmärrä asiaa niin, että kannustan ottamaan lainan ja juomaan ne kaikki kurkusta alas. Mutta jos en halpaa kämppää saa, niin nostan ennemmin sen 400 euron lainan (mikäli sitä tarvitsen) ja se mitä jää ylitse laitan säästöön tai maksan takaisin. Sitten kesätöistä voi yrittää tienata vähän säästöjä seuraavaa vuotta varten, jospa lainaa ei välttämättä tarvitsisi edes nostaa.
Marshallsaaret kirjoitti:Lisäksi joka tapauksessa kannattaa harkita osa-aikatöiden tekemistä opiskeluiden ohessa, etenkin jos tilaisuus tupsahtaa kohdalle eikä haittaa itse opiskeluiden etenemistä - kyllä sille rahalle aina käyttöä on. Jos on työtä vieroksuva luonne ja työllistyminen ei ole näköpiirissä, niin sitten suu säkkiä myöten kun ei muutakaan voi.

PS. Ei muuten jäänyt yhdetkään bileet väliin. 8)
Kuten sanoit, kannattaa katsoa ettei työnteko haittaa opintoja, mutta tämäkin on niin henkilöstä, opinnoista ja työstä kiinni. Itselläni olisi rehellisesti sanoen suhteellisen suuri kynnys lähteä töihin jos opiskelisin. Toki sekin riippuu koulusta, sen vaatimasta ajasta ja tarjotusta työstä. Sitäkin on kuitenkin kovin vaikea lähtä tähän listaamaan missä kohtaa lähtisi töihin ja missä ei, kun se tilanne sattuu olemaan noiden kaikkien sekoitus. Esimerkiksi joidenkin opintojen aikana voi hyvin mennä töihin vaikka opintoja olisi joka päivä sellaiset 5-7 tuntia, kun taas toisella alalla on aivan turha edes unelmoida vaikka varsinainen koulupäivä olisi 4-5 tuntia.

Esimerkkinä voin mainita arkkitehtuurin, jossa varsinaiset koulupäivät eivät ole välttämättä kovin pitkiä, mutta kyseisen alan opinnot eivät rajoitu vain siihen koulun penkillä istumiseen vaan sisältävät paljon erilaisia projekteja ja muuta. Ei ole mitenkään epätavallista, että arkkitehtiopiskelijan saattaa bongata koulun tiloista, atk-luokasta tai työpajalta, vaikkei lähiopetusta olisi samana päivänä ollenkaan. Sama pätee moneen muuhunkin alaan, tämä vain yhtenä esimerkkinä.
Myhvatte kirjoitti:pitäisi kai olla iloinen että Cena ei pistänyt sekä Lesnaria että Rollinsia taputtamaan, pukenut molempia mekkoihin ja pannut p*****seen, samalla vitsaillen Summerslamin beatdownista.

Griffin

Viesti Kirjoittaja Griffin » Pe 22.08.2014 18:43

Raha-asiat onkin asia, jossa olen hyvä. Tai siis hyvä olemaan huono. Minun ajatusmallini mukaan raha on vain rahaa. Sitä tulee ja sitä menee. Niin sen mielestäni kuuluukin olla. Itseäni en luokkittelisi mitenkään pihiksi vaan olen rahaa todella tehokas käyttämään. Joku voisi sanoa, että olen surkea tässä ja holtiton mutta en jaksa suuremmin stressatakkaan. Eli siis ei, en budjetoi ja voin kertoa, että se ei onnistuisi minun kohdallani alkuunkaan. Pääasiassa rahaa on niin, että pärjään. Välillä ollaan peppu auki ja välillä sitä on paljon. Vaihtelee täysin. Tässä asiassa lapsen syntymän myötä tapahtui pieni korjaus. Sen jälkeen olen vähän osannut varautua. Esimerkiksi jos palkkapäivään on vielä viikko niin edes vähän ennakoi tärkeissä asioissa. Eli siis muksun ruoat yms. Tästä holtittomuudesta huolimatta olen pitänyt asioistani huolta. Eli siis luottotiedot on tallella ja laskut maksan ajallaan. Sen lopun suhteen saatan sitten olla hieman epätarkempi. Budjetointi on varmasti toimiva ratkaisu ihmiselle, joka sitä osaa/pystyy/ymmärtää noudattaa. Kuten sanoin, omalla kohdallani se ei onnistuisi.

MR.Off Topic

Viesti Kirjoittaja MR.Off Topic » Pe 29.08.2014 11:55

Hyvin lähteny käyntiin tämä oma kulutus nimittäin 300€ palanu rahaa viikon aikana. Toki rahaa on mennyt aikalailla vaatteisiin, pyörä ostoon ja pyörän varusteisiin. Toisaalta rahaa myös palanut juomiseen ja ravintola ruokailuun ynnä muuta. Toki oli tiedossa, että aika paljon tulee rahaa käytettyä näin opiskelun alussa, joten eipä se niin justiinsa. Pikkuhiljaa pitää kuitenki hieman säästää, että saa vuokran maksettua, kun opintotuki ei varmaan tuu ihan ajallaan. Katellaan.
GOD OF ALERT Heeelp meee

Tajunnan Rakennelmia

Vastaa Viestiin