Kauppalehti.fi kirjoitti:Talsi ei osaa sanoa vielä, milloin kokeilu käytännössä käynnistyy. Nyt yhtiö hakee OP-Pohjolan verkkopankkiasiakkaille avoinna olevilla sivuilla tuhatta pilottiautoilijaa. Heidän ajoneuvoihinsa asennetaan gps-antenni ja ”musta laatikko”, joka kerää tietoja tieluokista, kiihdytyksistä, jarrutuksista ja pysäköinneistä kellonaikoineen. Tarkkoja autokohtaisia ajotietoja Pohjola ei saa.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 9/10/27012
Elikkäs Pohjola aikoo lähiaikoina ottaa kokeiluun quotessa mainittuihin tietoihin perustuvat vakuutusmaksut ja sitä varten autoihin asennetaan gps-laitteet. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että totalitärismi on p****estä ja ihmisten valvominen sekä paasaaminen pian jo liian pitkälle, siltä osin kuin se vielä ei ole mennyt.
Mitä noihin valvottaviin asioihin tulee, niin ainut onnettomuusalttiuteen vaikuttava tekijä on se, millä tiellä ajaa. Kiihdytykset, jarrutukset ja pysäköinnit ovat asioita, joilla ei ole mitään tekemistä onnettomuuksien kanssa. Itse ainakin kiihdytän autollani tavoitevauhtiini niin nopeasti kuin mahdollista, sillä näin minulle on opetettu autokoulussa vedoten siihen, että tämä on taloudellisempi ajotapa. Jatkossako minun pitäisi siirtyä niin sanottuun 40-vuotiaan naisen linjaan, eli kiihdyttäminen vaikka 40:nkin vauhtiin kestää puoli minuuttia? Ajelen niin taajamissa, kuin maanteilläkin, mutten ole koskaan ollut onnettomuudessa, eikä edes läheltäpiti-tilanteita ole ollut *koputtaa puuta*, vaikka liikenteessä aina sattuu ja tapahtuukin, jos ei muuten niin joku lyö jarrut edelläsi kiinni.
Olenkin sitä mieltä, että suurempia riskejä liikenteessä ovat yleinen ajotaidon puute ja liika riskien ottaminen, kuten pakonomainen ohittelu ei-niin-järkevissä paikoissakin. Itse en ohittele, ellei näkyvyys eteenpäin ole hyvä ja pitkä jotta voin olla varma, ettei autoa ole tulossa vastaan.
Toivottavasti kyseinen kokeilu jää Pohjolan osalta vain kokeiluksi, sillä mikäli se ei jää, niin ennen pitkää varmasti jokainen muukin vakuutusyhtiö ottaa konseptin käyttöönsä.
Rotta.