Politiikka
Ei tietenkään, mutta mitä vaihtoehtoa näillä ihmisillä jotka sukurasitteesta äänestävät kepua on ollut? Loikkaisivatko he arkkivihollisten, SDP:n ja Kokoomuksen kelkkaan? Vaihtoehdon puute on pitänyt heidät maalaisliitossa, mutta nyt heille tarjottiin uskottava vaihtoehto - ja he ottivat sen.What kirjoitti: Nämä vaalit poislukien on Keskusta pärjännyt 2000-luvullakin todella hyvin. Riittääkö tähän takaperoisten jyväjemmareiden äänet? No ei riitä. Kaupungeissa suurin osa ihmisistä asuu, ja myös sieltä kepu on niitä ääniä kahminut roppakaupalla. Jos se olisi muinaisjäänne maanviljelöiden puolue, niin tapahtuisiko niin? Enpä usko.
Silti nuorten äänestyskäyttäytymisen tilastointi, koululaisvarjovaalit yms puhuu karua kieltään: Keskustalla ei ole mitään yhteyttä nuoriin. "Ydinperhe ja kristilliset arvot" eivät vetoa kaupunkilaisnuoriin, ja tuskin enää edes haja-astusalueiden nuoriinkaan. Tosin myös SDP kärsii samasta ilmiöstä, kannatusta ei nuorten keskuudessa löydy.Kyllä keskustalaiset arvot ihan nykypäivää ovat. Yksi esimerkki tästä olen minä. Olen sen verran nuori, että Maalaisliiton päiviä en edes muista, ja Urho Kekkonen kuoli ennen syntymääni. Eri puoluiden painotuksia ja arvoja punnitessani koin kyllä keskustan arvot eniten omikseni.
Minua kiinnostaisi tietää löytyykö sinulta tätä sukurasitetta, eli onko "kotona" äänestetty Keskustaa, sillä lähes poikkeuksetta keskustaa äänestävät tulevat keskusta-kodeista. Sekin kertonee siitä että todellista houkutinta ei keskustalla juurikaan ole.
Onhan se mahdollista, mutta pitkä kaava näyttää kuitenkin että Keskustan kannatus laskee väestön vaihtuessa, eli vanhempien ihmisten kuollessa. Yhteyttä nuoriin ei ole, joten kovin synkältä keskustan tulevaisuus näyttää vaikka persut floppaisivatkin täysin ja kaikki loikkarit palaisivat kepuun.Edelleen pidän kiinni siitä näkemyksestä, että näissä vaaleissa Keskustan kannatusta söi Matti Vanhasen jupakka, jota kansa ei ole vielä unohtanut ja sen vuoksi protestoivat koko puoluetta vastaan antamalla äänensä (hyvin todennäköisesti) Perussuomalaisille. Uskon vahvasti, että seuraavissa vaaleissa Keskusta palaa suurteen joukkoon ja hallituspuolueeksi.
Matalapalkkatyöläisen nyt ei sinänsä kannata äänestää kumpaakaan noista puolueista, kyllä se oikea osoite olisi vasemmalla. Oikeistolaista palkansaajapuoluetta kun ei ole ollut sitten Edistyspuolueen.Kokoomus-Keskusta vertailussa koen kuitenkin, että kepu ajaa minun matalapalkkatyöläisen asiaa enemmän, ja monissa periaatekysymyksissä olen kepulaisella kannalla. Kuntaliitokset ja koko Suomen pitäminen asuttuna näin esimerkiksi.
Kuntaliitoksista tulikin mieleen se viimeinen positiivinen asia, eli se että kaikki kolme suurinta puoluetta ovat vahvasti kuntien määrän vähentämisen kannalla. Uskon että jos nämä lyövät itsensä hallitukseen, kuntamäärä lähenee 200, mikä on toki äärimmäisen positiivinen asia. Köyhien muuttotappiokuntien rahat tulisi käyttää ensisijaisesti palveluihin, eikä suinkaan turhien itsenäisten hallintojärjestelmien ylläpitoon. Jos hallinto voidaan lyödä yhteen lähikuntien kanssa ja siten säästää, niin niin olisi ehdottomasti tehtävä.
Pohjolan Provokatiivisen Puolueen ohjelmaa ollaan jo kokoamassa kasaan. Ensivaaleissa ainoa oikea valinta on PPP. Ohjelmaan sisällytetään kaikkea aina liberalismista, libertarianismista, kommunismista, kapitalismista, vihreydestä, nationalismista ja fasismista.Jers1 kirjoitti:Riveni pyrkii sitten Uudenmaan vaalipiiristä ensi vaaleissa, ok?
kumiorava kirjoitti:Jossain määrin ihailen sitä intoa, että heppu jaksaa kirjoittaa rivikaupalla markkinaliberaalista utopiastaan jollekin painifoorumille.
Tuo on kyllä ikävä tosiasia, josta en voi olla eri mieltä. Faktat on faktoja. Keskustan suuri haaste tulevaisuudessa onkin nuoriin vetoaminen, ja tähän tulee panostaa. Henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi nuoret keskustaa niin karsastavat, mutta koska näin kuitenkin on, on asialle tehtävä jotain mahdollisimman pian.Riveni kirjoitti: Silti nuorten äänestyskäyttäytymisen tilastointi, koululaisvarjovaalit yms puhuu karua kieltään: Keskustalla ei ole mitään yhteyttä nuoriin. "Ydinperhe ja kristilliset arvot" eivät vetoa kaupunkilaisnuoriin, ja tuskin enää edes haja-astusalueiden nuoriinkaan.
Kotona ei politiikasta puhuttu. Vasta nyt aikuisiällä olen isän kanssa (entinen maanviljelijä) muutaman sanan aiheesta vaihtanut, ja aika selkeäksi tuli kanta, että JOS hän jotain äänestää löytyy vaihtoehto vasemmalta. (SDP, Vasemmistoliitto) Itse asiassa tuossa reilu kuukausi sitten isä painotti minulle: "kokoomusta ei pidä ainakaan äänestää...ja samanlaisia rikollisia ne keskustalaiset ovat." Äitiä taas politiikka ei ole koskaan kiinnostanut pätkän vertaa. Kotikasvatuksen perusteella minun pitäisi siis lähinnä olla nukkuvien puolueessa tai vasemmalla.Minua kiinnostaisi tietää löytyykö sinulta tätä sukurasitetta, eli onko "kotona" äänestetty Keskustaa, sillä lähes poikkeuksetta keskustaa äänestävät tulevat keskusta-kodeista. Sekin kertonee siitä että todellista houkutinta ei keskustalla juurikaan ole.
Totta sinänsä. En näe kuitenkaan itseäni loppuelämääni matalapalkkatyöläisenä. Toivoa paremmasta huomisesta on. Vasemmiston ideologia perustuu kuitenkin sellaiseen veljelliseen "tasajakoon", joka ei koskaan tule olemaan realistinen vaihtoehto. Jos tänä päivänä annat jokaiselle suomalaiselle 3000 euroa käteen, niin viikon päästä joku on tuhlannut kaikki rahat ja makaa edelleen katuojassa, toinen taas on jo laittanut kolmetonnisensa poikimaan, ja hänellä on näpissään 5000 euroa. Tämän ideologisen erimielisyyden vuoksi äänestän oikeistolaista keskustaa (ja kakkosvaihtoehtona kokoomusta) vaikka vasemmisto sitä pienen ihmisen asiaa aktiivisemmin ajaakin. Näen myös osan vasemmiston kannattajista (anteeksi kärjistys) elämäänsä pettyneinä luusereina, jotka eivät enää jaksa yrittää ja vinkuvat valtiolta rahaa, kun eivät sitä itse pysty tekemään. Mutta vain osan, en missään nimessä halua tällä sanoa, että kaikki SDP:n tai Vasemmistoliiton äänestäjät olisi luusereita.Matalapalkkatyöläisen nyt ei sinänsä kannata äänestää kumpaakaan noista puolueista, kyllä se oikea osoite olisi vasemmalla. Oikeistolaista palkansaajapuoluetta kun ei ole ollut sitten Edistyspuolueen.
Pakkokuntaliitoksia vastustan voimakkaasti. Jos taas liittouminen tapahtuu omasta tahdosta, niin hyvä juttu. Olen Rivenin kanssa samaa mieltä, että pikkukuntien tulisi panostaa edes jonkinlaisten palvelujen ylläpitoon. Se on kuitenkin ikävä tosi asia, että kuntien liittoutuessa palvelut keskitetään sinne kunnan keskukseen, jolloin palvelu itse asiassa huononee sen uuteen kuntaliittouman sulautetun pikkukunnan osalta. Välimatkat kasvavat todella suuriksi, ja koska julkinen liikenne on kannattamatonta, on asukkaan omistettava oma auto, että saa palveluja. Ei se oikein ole. Sitten kuntaliitoksiin aina liittyy tällaisia abstrakteja arvoja, kuten oma identiteetti. Rivenin on ehkä syntyperäisenä (?) kaupunkilaisena hankala tätä ymmärtää, mutta oma itsenäinen kunta (ja oma itsenäinen hallinto) on pikkukunnan asukkaalle tärkeä kunnia-asia.Kuntaliitoksista tulikin mieleen se viimeinen positiivinen asia, eli se että kaikki kolme suurinta puoluetta ovat vahvasti kuntien määrän vähentämisen kannalla. Uskon että jos nämä lyövät itsensä hallitukseen, kuntamäärä lähenee 200, mikä on toki äärimmäisen positiivinen asia. Köyhien muuttotappiokuntien rahat tulisi käyttää ensisijaisesti palveluihin, eikä suinkaan turhien itsenäisten hallintojärjestelmien ylläpitoon. Jos hallinto voidaan lyödä yhteen lähikuntien kanssa ja siten säästää, niin niin olisi ehdottomasti tehtävä.
Yhteenvetona: en vastusta kuntaliitoksia, mutta niiden täytyy tapahtua omasta tahdosta ja siten, että peruspalvelut taataan kaikille. Myös niille pikkukuntien haja-asutusalueella asuville ihmisille.
Olet sittenkin pesunkestävä porvari ja oikeassa puolueessa.What kirjoitti:Totta sinänsä. En näe kuitenkaan itseäni loppuelämääni matalapalkkatyöläisenä. Toivoa paremmasta huomisesta on. Vasemmiston ideologia perustuu kuitenkin sellaiseen veljelliseen "tasajakoon", joka ei koskaan tule olemaan realistinen vaihtoehto. Jos tänä päivänä annat jokaiselle suomalaiselle 3000 euroa käteen, niin viikon päästä joku on tuhlannut kaikki rahat ja makaa edelleen katuojassa, toinen taas on jo laittanut kolmetonnisensa poikimaan, ja hänellä on näpissään 5000 euroa. Tämän ideologisen erimielisyyden vuoksi äänestän oikeistolaista keskustaa (ja kakkosvaihtoehtona kokoomusta) vaikka vasemmisto sitä pienen ihmisen asiaa aktiivisemmin ajaakin. Näen myös osan vasemmiston kannattajista (anteeksi kärjistys) elämäänsä pettyneinä luusereina, jotka eivät enää jaksa yrittää ja vinkuvat valtiolta rahaa, kun eivät sitä itse pysty tekemään. Mutta vain osan, en missään nimessä halua tällä sanoa, että kaikki SDP:n tai Vasemmistoliiton äänestäjät olisi luusereita.Matalapalkkatyöläisen nyt ei sinänsä kannata äänestää kumpaakaan noista puolueista, kyllä se oikea osoite olisi vasemmalla. Oikeistolaista palkansaajapuoluetta kun ei ole ollut sitten Edistyspuolueen.
Todennäköisesti ne toteutetaan "vapaaehtoisesti", eli käytännössä leikkaamalla avustuksia tietyille kunnille. Se pakottaa ne kuntaliitoksiin, mutta valtio ei suoranaisesti ketään tähän pakota.Yhteenvetona: en vastusta kuntaliitoksia, mutta niiden täytyy tapahtua omasta tahdosta ja siten, että peruspalvelut taataan kaikille. Myös niille pikkukuntien haja-asutusalueella asuville ihmisille.
Ja totean vielä ettei minulla mitään massiivisia antipatioita Keskustaa vastaan ole, porvarihallitukset ovat aina onnistuneet, ja jostain syystä ovat myös aina olleet hoitamassa yhteiskuntamme pahimpia sotkuja, onnistuneesti. (Vuoden -91 lama, ja nyt vuoden -08 lama, joka jatkuu yhä.) Punamulta on vain se möröistä pahin, tosin nyt sen mörön on korvaamassa Puna-Persu. Silti näen että Keskustalle ei ole nykymuodossa muuta tilausta kuin historiallista. Nyt kun maaseutu on jäänyt taka-alalle, niin mikä erottaa heidät Kokoomuksesta? Rohkea avaus vaikkapa liberalismiin eli sinne oikeaan keskustaan olisi yksi mahdollisuus, mutta Kepun äänestäjät tuskin tykkäisivät.
kumiorava kirjoitti:Jossain määrin ihailen sitä intoa, että heppu jaksaa kirjoittaa rivikaupalla markkinaliberaalista utopiastaan jollekin painifoorumille.
Se on kyllä haaste keskustalle nuoriin vetoamiseen ohella. Niille, jotka eivät viitsi asioista selvää ottaa on rajanveto kokoomuksen ja keskustan välillä varmasti hankalaa. Pääpirteittäinhän aika samanlaisia arvoja nämä puolueet ajavat. Vivahde-eroja toki löytyy, joiden perusteella itse valitsin keskustan. Eiköhän tämä debaatti minun osaltani ollut tässä, jonkunlainen konsensus Rivenin kanssa näyttyi löytyvänRiveni kirjoitti: Nyt kun maaseutu on jäänyt taka-alalle, niin mikä erottaa heidät Kokoomuksesta? Rohkea avaus vaikkapa liberalismiin eli sinne oikeaan keskustaan olisi yksi mahdollisuus, mutta Kepun äänestäjät tuskin tykkäisivät
Meidän pitäisi ryhtyä poliitikoiksi.What kirjoitti:Se on kyllä haaste keskustalle nuoriin vetoamiseen ohella. Niille, jotka eivät viitsi asioista selvää ottaa on rajanveto kokoomuksen ja keskustan välillä varmasti hankalaa. Pääpirteittäinhän aika samanlaisia arvoja nämä puolueet ajavat. Vivahde-eroja toki löytyy, joiden perusteella itse valitsin keskustan. Eiköhän tämä debaatti minun osaltani ollut tässä, jonkunlainen konsensus Rivenin kanssa näyttyi löytyvänRiveni kirjoitti: Nyt kun maaseutu on jäänyt taka-alalle, niin mikä erottaa heidät Kokoomuksesta? Rohkea avaus vaikkapa liberalismiin eli sinne oikeaan keskustaan olisi yksi mahdollisuus, mutta Kepun äänestäjät tuskin tykkäisivät
Tulevalle (?) Kokoomus-SDP-PS hallitukselle on saatu jo perinteiden mukaan oma kutsumanimikin, Sinipunaniska hallitus.
Kansan kesken sinipunaperseRiveni kirjoitti:Meidän pitäisi ryhtyä poliitikoiksi.What kirjoitti:Se on kyllä haaste keskustalle nuoriin vetoamiseen ohella. Niille, jotka eivät viitsi asioista selvää ottaa on rajanveto kokoomuksen ja keskustan välillä varmasti hankalaa. Pääpirteittäinhän aika samanlaisia arvoja nämä puolueet ajavat. Vivahde-eroja toki löytyy, joiden perusteella itse valitsin keskustan. Eiköhän tämä debaatti minun osaltani ollut tässä, jonkunlainen konsensus Rivenin kanssa näyttyi löytyvänRiveni kirjoitti: Nyt kun maaseutu on jäänyt taka-alalle, niin mikä erottaa heidät Kokoomuksesta? Rohkea avaus vaikkapa liberalismiin eli sinne oikeaan keskustaan olisi yksi mahdollisuus, mutta Kepun äänestäjät tuskin tykkäisivät
Tulevalle (?) Kokoomus-SDP-PS hallitukselle on saatu jo perinteiden mukaan oma kutsumanimikin, Sinipunaniska hallitus.
OpaMpp kirjoitti:Älä kirjoita englanniksi jos et osaa.
Sitä paitsi, mitä tuo hymiö tuolla perässä tekee? Oliko se niin hauskaa, että Eddie kuoli, vai miksi hymyilyttää?
Rest in pease, Eddie![]()
- Darien Fawks
En tiedä, miten siellä suuressa kaupungissa maailma pyörii, mutta ainakin omassa lähipiirissäni kyllä nuoriso veteli SDPtä melko vahvalla kädellä lipukkeisiin. Tosin, Karkkilan kohdalla nyt ei voi millään muotoa vetää johtopäätöksiä koko maan tilanteesta, sillä suurin faktori nuorison SDP-intoon taitaa juontua siitä, että karkkilalaisuuteen kuuluu vahvasti olla, tai ainakin uskotella rinta rottingilla olevansa vasemmalla. Sitä ainoata ja oikeaa puoluetta, eli Vasemmistoliittoa ei kuitenkaan voida äänestää, koska vanhempien jalanjäljissä ei tietenkään saa turhan tarkasti kulkea. Ja olihan siellä tietenkin vahvasti läsnä se PS, joka otti sitten niiden äänet joita asia ei liiemmin kiinnosta... Mutta kyllä täällä armeijan vihreissäkin oli havaittavissa vahvahkoakin SDPn kannatusta, eli en kyllä millään muotoa allekirjoita sitä, etteikö nuoriso demareita äänestäisi. Onhan se melko kasvoton, mutta hyvällä tapaa varman turvallinen. Uskon, että puolue porskuttaa melkolailla yhtä vahvana vielä tulevaisuudessakin, vaikka pieni kasvojenkohotus olisikin paikallaan.Riveni kirjoitti: Silti nuorten äänestyskäyttäytymisen tilastointi, koululaisvarjovaalit yms puhuu karua kieltään: Keskustalla ei ole mitään yhteyttä nuoriin. "Ydinperhe ja kristilliset arvot" eivät vetoa kaupunkilaisnuoriin, ja tuskin enää edes haja-astusalueiden nuoriinkaan. Tosin myös SDP kärsii samasta ilmiöstä, kannatusta ei nuorten keskuudessa löydy.
Minua kiinnostaisi tietää löytyykö sinulta tätä sukurasitetta, eli onko "kotona" äänestetty Keskustaa, sillä lähes poikkeuksetta keskustaa äänestävät tulevat keskusta-kodeista. Sekin kertonee siitä että todellista houkutinta ei keskustalla juurikaan ole.
Ja itsehän olen kepulaisesta kodista kotoisin, mutta karkkilalaisesti meni ääni vasemmalle.
\____0___/
- RoadWarrior
SKDL oli tuolloin ensimmäistä kertaa mukana vaaleissa eikä sen tulos näinollen ole ennätys ja ennen perussuomalaisia ennätys oli siis SMP:llä vuoden 1970 vaaleista.Merovingi kirjoitti:http://fi.wikipedia.org/wiki/Eduskuntavaalit_1945RoadWarrior kirjoitti:
Keskusta koki murskatappion ja perussuomalaiset otti kaikkien aikojen suurimman vaalivoiton.
Katoppa sieltä sellainen kuin Suomen kansan demokraattinen liitto.
Mielenkiintoiset hallitusneuvottelut edessä. SDP ja PS voisivat jopa periaatteessa kahdestaan muodostaa hallituksen Vasemmistoliiton ja KD:n tuella.
Miten niin ei ole ennätys? SKLD sai kerralla lisättyä paikkojaan eniten kuin kukaan muu on onnistunut lisäämään ja pitää täten ennätystä hallussaan. Sillä ei ole mitään tekemistä että kyseessä oli ensimmäiset vaalit puolueelle.RoadWarrior kirjoitti:SKDL oli tuolloin ensimmäistä kertaa mukana vaaleissa eikä sen tulos näinollen ole ennätys ja ennen perussuomalaisia ennätys oli siis SMP:llä vuoden 1970 vaaleista.Merovingi kirjoitti:http://fi.wikipedia.org/wiki/Eduskuntavaalit_1945RoadWarrior kirjoitti:
Keskusta koki murskatappion ja perussuomalaiset otti kaikkien aikojen suurimman vaalivoiton.
Mielenkiintoiset hallitusneuvottelut edessä. SDP ja PS voisivat jopa periaatteessa kahdestaan muodostaa hallituksen Vasemmistoliiton ja KD:n tuella.
- The Rocker
RoadWarrior hakee varmaan suurinta nousua paikkojen määrässä, verrattuna edellisiin vaaleihin olettaen että puolue oli jo ennestään olemassa. Koska SKDLää ei ollut olemassa se ei saanut suurinta vaalivoittoa tuon ajattelutavan mukaan.Merovingi kirjoitti:Miten niin ei ole ennätys? SKLD sai kerralla lisättyä paikkojaan eniten kuin kukaan muu on onnistunut lisäämään ja pitää täten ennätystä hallussaan. Sillä ei ole mitään tekemistä että kyseessä oli ensimmäiset vaalit puolueelle.RoadWarrior kirjoitti:SKDL oli tuolloin ensimmäistä kertaa mukana vaaleissa eikä sen tulos näinollen ole ennätys ja ennen perussuomalaisia ennätys oli siis SMP:llä vuoden 1970 vaaleista.Merovingi kirjoitti: http://fi.wikipedia.org/wiki/Eduskuntavaalit_1945
"The only time success comes before work is in the dictionary."
"Legal interpretation takes place in a field of pain and death." -Robert Cover
Blogi (Päivitetty 12.05.2015)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
"Legal interpretation takes place in a field of pain and death." -Robert Cover
Blogi (Päivitetty 12.05.2015)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Itellä samat kokemuksesta Pohjois-Helsingissä, melkein kaikki tutut jolta kysyin, että ketä aikovat äänestää vastasivat, että joko Demareita, Vassareita tai Persuja. Kukaan ei edes pitänyt vaihtoehtona Kokoomusta, joka sai näissä vaaleissa Pyrhoksen voiton.Migu.22 kirjoitti:En tiedä, miten siellä suuressa kaupungissa maailma pyörii, mutta ainakin omassa lähipiirissäni kyllä nuoriso veteli SDPtä melko vahvalla kädellä lipukkeisiin. Tosin, Karkkilan kohdalla nyt ei voi millään muotoa vetää johtopäätöksiä koko maan tilanteesta, sillä suurin faktori nuorison SDP-intoon taitaa juontua siitä, että karkkilalaisuuteen kuuluu vahvasti olla, tai ainakin uskotella rinta rottingilla olevansa vasemmalla. Sitä ainoata ja oikeaa puoluetta, eli Vasemmistoliittoa ei kuitenkaan voida äänestää, koska vanhempien jalanjäljissä ei tietenkään saa turhan tarkasti kulkea. Ja olihan siellä tietenkin vahvasti läsnä se PS, joka otti sitten niiden äänet joita asia ei liiemmin kiinnosta... Mutta kyllä täällä armeijan vihreissäkin oli havaittavissa vahvahkoakin SDPn kannatusta, eli en kyllä millään muotoa allekirjoita sitä, etteikö nuoriso demareita äänestäisi. Onhan se melko kasvoton, mutta hyvällä tapaa varman turvallinen. Uskon, että puolue porskuttaa melkolailla yhtä vahvana vielä tulevaisuudessakin, vaikka pieni kasvojenkohotus olisikin paikallaan.Riveni kirjoitti: Silti nuorten äänestyskäyttäytymisen tilastointi, koululaisvarjovaalit yms puhuu karua kieltään: Keskustalla ei ole mitään yhteyttä nuoriin. "Ydinperhe ja kristilliset arvot" eivät vetoa kaupunkilaisnuoriin, ja tuskin enää edes haja-astusalueiden nuoriinkaan. Tosin myös SDP kärsii samasta ilmiöstä, kannatusta ei nuorten keskuudessa löydy.
Ja itsehän olen kepulaisesta kodista kotoisin, mutta karkkilalaisesti meni ääni vasemmalle.
Red snow, how convenient.
- Jack DiBiase
- Moderaattori
Menettivät toiseksi eniten paikkoja kolmesta suuresta, tuntuu että seuraavissa vaaleissa sekoomus kärsii melkein yhtä isot tappiot kuin kepu.Jack DiBiase kirjoitti:Miten niin?aLoe kirjoitti:Kukaan ei edes pitänyt vaihtoehtona Kokoomusta, joka sai näissä vaaleissa Pyrhoksen voiton.
Red snow, how convenient.
- Jack DiBiase
- Moderaattori
Ehkä, mutta menetti vähiten ääniä kolmesta suuresta ja kannatus-% putosi vähiten.aLoe kirjoitti:Menettivät toiseksi eniten paikkoja kolmesta suuresta
Kepun ja Persun kuplat puhkeaa siihen mennessä, joten ei tule tapahtumaan. Sinun mutusi on aika kaukana Pyrrhoksen voitosta.tuntuu että seuraavissa vaaleissa sekoomus kärsii melkein yhtä isot tappiot kuin kepu.
WE BACK YA'LL?!
- RoadWarrior
Jos tuolle linjalle lähdet niin olet unohtanut vuoden 1907 vaalit joissa SDP nousi suurimmaksi puolueeksi heti ensimmäisissä vaaleissa joissa se oli mukana ja samoissa vaaleissa Suomalainen puoluekin nappasi isomman osuuden äänistä ensimmäisellä yrityksellään kuin SKDL vuonna 1945.Merovingi kirjoitti:Miten niin ei ole ennätys? SKLD sai kerralla lisättyä paikkojaan eniten kuin kukaan muu on onnistunut lisäämään ja pitää täten ennätystä hallussaan. Sillä ei ole mitään tekemistä että kyseessä oli ensimmäiset vaalit puolueelle.RoadWarrior kirjoitti:SKDL oli tuolloin ensimmäistä kertaa mukana vaaleissa eikä sen tulos näinollen ole ennätys ja ennen perussuomalaisia ennätys oli siis SMP:llä vuoden 1970 vaaleista.Merovingi kirjoitti: http://fi.wikipedia.org/wiki/Eduskuntavaalit_1945
Eli puolue ei voi nostaa niissä vaaleissa ääniosuuttaan edellisiin vaaleihin nähden, joissa se on ensimmäistä kertaa mukana, joten perussuomalaisten vaalivoitto oli siis ennätyksellinen.
Typerä mielipide. SDP:n äänet eivät olleet ensimmäisissä vaaleissa pois keneltäkään, koska ne olivat ensimmäiset vaalit kaikille puolueille. Sitä ei voi laskea vaalivoitoksi koska kukaan ei menettäntyt ääniä kenellekkään. Sen sijaan SKDL:n historian suurin vaalivoitto tarkoitti että he voittivat muilta puolueilta 49 edustajanpaikkaa. Siitä termi vaalivoitto tuleekin, kuka voittaa muilta eniten ääniä/paikkoja.RoadWarrior kirjoitti:Jos tuolle linjalle lähdet niin olet unohtanut vuoden 1907 vaalit joissa SDP nousi suurimmaksi puolueeksi heti ensimmäisissä vaaleissa joissa se oli mukana ja samoissa vaaleissa Suomalainen puoluekin nappasi isomman osuuden äänistä ensimmäisellä yrityksellään kuin SKDL vuonna 1945.
Eli puolue ei voi nostaa niissä vaaleissa ääniosuuttaan edellisiin vaaleihin nähden, joissa se on ensimmäistä kertaa mukana, joten perussuomalaisten vaalivoitto oli siis ennätyksellinen.
Ei SKDL:kään varsinaisesti niitä ääniä muilta vienyt, vaan ennemmin äänestämättä jättäneet änkyrät aktivoituivat nyt kun tarjolla oli riittävän edesvastuuton eskapistipuolue. Taustalla siis oli se että ennen vaaleja äärivasemmistolle oli palautettu heiltä Vapaussodan seurauksena otetut poliittisen vaikuttamisen oikeudet, minkä seurauksena SKDL sitten syntyi, tarkoituksenaan saada Suuri Kurjuus Demokraattisesti Lainvoimaiseksi.Riveni kirjoitti:Sitä ei voi laskea vaalivoitoksi koska kukaan ei menettäntyt ääniä kenellekkään. Sen sijaan SKDL:n historian suurin vaalivoitto tarkoitti että he voittivat muilta puolueilta 49 edustajanpaikkaa. Siitä termi vaalivoitto tuleekin, kuka voittaa muilta eniten ääniä/paikkoja.
Ja tästä näimme toisinnon vuoden 2011 vaaleissa.Kartsa kirjoitti:Ei SKDL:kään varsinaisesti niitä ääniä muilta vienyt, vaan ennemmin äänestämättä jättäneet änkyrät aktivoituivat nyt kun tarjolla oli riittävän edesvastuuton eskapistipuolue. Taustalla siis oli se että ennen vaaleja äärivasemmistolle oli palautettu heiltä Vapaussodan seurauksena otetut poliittisen vaikuttamisen oikeudet, minkä seurauksena SKDL sitten syntyi, tarkoituksenaan saada Suuri Kurjuus Demokraattisesti Lainvoimaiseksi.
(Ja SDP:tä äärivasemmisto oli todennäköisesti äänestänyt ennen SKDL:ää, joka menetti heille 35 paikkaa ja 14 prosenttiyksikköä)
Eh.Riveni kirjoitti:Ja tästä näimme toisinnon vuoden 2011 vaaleissa.Kartsa kirjoitti:Ei SKDL:kään varsinaisesti niitä ääniä muilta vienyt, vaan ennemmin äänestämättä jättäneet änkyrät aktivoituivat nyt kun tarjolla oli riittävän edesvastuuton eskapistipuolue. Taustalla siis oli se että ennen vaaleja äärivasemmistolle oli palautettu heiltä Vapaussodan seurauksena otetut poliittisen vaikuttamisen oikeudet, minkä seurauksena SKDL sitten syntyi, tarkoituksenaan saada Suuri Kurjuus Demokraattisesti Lainvoimaiseksi.
-45 äänestäjien määrä ja äänestysprosentti kuitenkin kasvoivat lähes saman verran kuin SKDL:n vaalivoitto oli.
Ihan vain demonstroidakseni sitä miten naurettava "demokratia" jenkkilässä on, tässä Suomen vaalitulokset jos meillä olisi vastaavanlainen vaalijärjestelmä:
Kokoomus: 91 paikkaa.
SDP: 41 paikkaa.
Keskusta: 67 paikkaa.
RKP: 1 paikka (Ahvenanmaa)
Muut puolueet eivät olisi saaneet yhtäkään paikkaa, eli LAND OF THE FREE AND LIBERTY! Pitää kuitenkin muistaa että ihmisten äänestyskäyttäytyminen olisi ollut erilaista jos järjestelmä olisi tämänlainen, eli äänet olisivat jakautuneet toisella tavalla, mutta hypoteettisesti nykyisellä äänestyskäyttäytymisellä paikat olisivat jakautuneet noin.
Kokoomus: 91 paikkaa.
SDP: 41 paikkaa.
Keskusta: 67 paikkaa.
RKP: 1 paikka (Ahvenanmaa)
Muut puolueet eivät olisi saaneet yhtäkään paikkaa, eli LAND OF THE FREE AND LIBERTY! Pitää kuitenkin muistaa että ihmisten äänestyskäyttäytyminen olisi ollut erilaista jos järjestelmä olisi tämänlainen, eli äänet olisivat jakautuneet toisella tavalla, mutta hypoteettisesti nykyisellä äänestyskäyttäytymisellä paikat olisivat jakautuneet noin.
- Jack DiBiase
- Moderaattori