Awakenings (1990)
Päätin sitten katsella tämän vihdoinkin kokonaan. Pari kertaa olin alkua katsellut, mutta olin joko nukahtanut puolen tunnin kohdalla tai sitten samaan aikaan oli tullut joku kiinnostavampi elokuva. No ennemmin myöhään kuin ei milloinkaan.
Dr. Sayer (Robin Williams) saa aavistuksen, että 20-luvun unitautiin (ns. patsastauti, jolloin ihminen on vain samassa asennossa) sairastuneet ihmiset saattaivat olla jähmettyneitä useiden kohtausten vuoksi, jotka voisivat ehkä parantua kokeiluasteella olevalla Alzheimer-lääkkeellä. Sairaalan johto suostuu Dr. Sayerin kokeiluun vain yhdellä ihmisellä jos omaiset antavat luvan. Dr. Sayer haluaa kokeilla lääkettä Leonard Lowelle (Robert DeNiro) ja saakin tämän äidiltä luvan. Ensimmäisenä päivänä ei tapahdu mitään, mutta seuraavana yönä 30-vuotta sitten uneenvaipunut Leonard Lowe herää. Lopulta herätetään koko osasto, mutta mitä jos tauti alkaakin kehittyä immuuniksi uudelle lääkkeelle?
Elokuva perustuu tositapahtumiin, joten tälläinen tarina koskettaa jokaista normaalia ihmistä ja herättää pohdintaa. Williams on karismaattinen ja hyvä roolissaan, mutta DeNiro on loistava ihmeenkautta heränneenä Leonard Lowena. Kiinnostava aihe ja jos tosiaan on vielä näkemättä niin suosittelen.
****+/*****
------------------------------------------------
The Art of Steal (2013)
Katselin tämän äsken. Elokuvan pääosissa olivat takavuosien tähdet Kurt Russell ja Matt Dillon. Heti täytyy myötää, että tämä oli paljon parempi elokuva kuin esimerkiksi pari vuotta sitten tullut Tower Heist, jonka pääosissa olivat Ben Stiller ja Eddie Murphy. Otin tämän esimerkiksi, sillä Tower Heistilta odotin paljon, mutta petyin pahasti.
Crunch Calhoun (Kurt Russell) on taidevaras, joka joutuu vuosiksi vankilaan Puolassa. Crunch ei itse jäänyt kiinni, mutta hänen veljensä Nicky Calhoun (Matt Dillon) myi legendaarisen Crunchin poliiseille koska olisi itse saanut vähintään 20 vuotta vankeutta. Lopulta Crunch pääsee vapaaksi ja uhmaa terveyttään tekemällä työkseen moottoripyörällä extremetemppuja. Muutaman käänteen jälkeen Crunch saa mahdollisuuden tehdä viimeisen keikan vanhalla porukalla johon valitettavasti kuuluu myös hänen veljensä.
Yllättävän viihdyttävä elokuva, mutta valitettavasti juonensa takia aika kertakäyttötavaraa. Silti olin positiivisesti yllätynyt.
***/*****