Viesti
Kirjoittaja Velocity » La 29.12.2012 23:12
Far Cry 3 v***ttaa, ja rankasti. Koska en jaksa jäsennellä postejani, niin sekasoppaa on luvassa.
Potentiaalia pelillä olisi vaikka mihin, ihan äärettömiin. Mutta kyseessä onkin täysin vuoden 2008 keskiverto FPS konsolipelin rajoitteissa oleva tekele. Nimenomaan konsolipelin. Itsellänihän on tämä PC:llä, ja ensinnäkään grafiikat ja fysiikat eivät ole millään tasolla verrattuna Crysikseen. C'mon, ei se nyt ole minkäänlainen fiitti voittaa vuoden 2007 virstanpylvästä -mutta kun tämä selvästi tehtiin Xbox 360-version pohjalta, niin minkäs teet. Ja ei sillä, grafiikat ja fysiikat eivät voisi vähempää kiinnostaa jos peli olisi itsessään hyvä, mutta kun ei valitettavasti edes ole. Kaikenlainen oikea open-world on ollut ainakin ensimmäisen parin tunnin aikana täysin kateissa - illuusio siitä kyllä on, mutta esim. tehtävissä on monesti(ellei aina?) "mission zonet" eli siltä pieneltä alueelta ei voi poistua tai tehtävä loppuu kesken. Muutenkin tuntuu että kaikki on kuitenkin pohjimmiltaan hyvinkin ennaltamäärättyä, ja tulee heti suljettu olo pelin alkumetreistä lähtien. Luettelen nyt asioita jotka ovat vituttaneet tähän mennessä(en kyllä muista kaikkia, ja niitä siis on valitettavan paljon):
-Autolla ajo - ei 3rd personia, first personilla kamera on päin v**tua, ajat elukan yli - elukka vuotaa vitusti verta mutta silti jatkaa juoksua kuin mitään ei olisi käynyt. Yhtä jotain peuraakin päin ajoin täysillä, ketsupit lentää mutta otus lähtee juoksemaan tien sivuun. Hyppään pois autosta, ammun AK:lla päähän ja kehoon kerran, peura tulee minua päin, puskee maahan, yritän nousta, peura tappaa. Siis v***u!
-Seivit - konsolityyppinen, check-pointeilla toimiva seivisysteemi - joskus voit tallentaa vapaastikin, mutta esim. tehtävien aikana ei. Ja siis seivislotteja on yksi. v***u! Kyllä minä ainakin haluaisin vetää tehtäviä sniikkaillen, paukuttaen quick savea joka kymmenes sekunti ja tallentaen hauskoja tilanteita jne.
-Ihmistä voit ampua kerran rintaan tai päähän, ja monesti kaveri tippuu jo siitä. Jonkun peuran saatkin sitten pumpata täyteen lyijyä, ja esim. koira, jota ammuin päähän haulikolla hieman kauempaa, pomppi vain iloisena hampaat irvessä kohti minua ja puri käteen. C'MOOON, eikös rekku kuitenkin olisi voinut hyvästellä maailman jo yhdestä kahdentoista kaliiperin kudista kuonoon.
-Kuvakulmat - ei tosiaan 3rd personia autossa, kävellessä tai yhtään missään. Esim. isoa tornia kiivettäessä tai autolla ajossa tuo olisi juuri täydellinen, tai vaikkapa koko ajan, jos niin haluaa. Kehittäjien argumenttina varmasti: "Kun pelaaja on koko ajan 1st personissa, saa hän realistisemman immersion ja tuntee olevansa pelissä, ja tuntuu että pelin päähenkilö olisi oikeasti olemassa ja pelaaja on sillä hetkessä juuri niissä saappaissa"... mutta eivät sitten viitsineet edes antaa pelaajalle hyvin yksinkertaisia asioita kuten JALAT ja VARJO. Jalkoja ei tosiaan näy, ja vaikka millainen sivuauringonpaiste olisikin, on päähenkilömme niin stealth ettei varjoa lankea. Tunnenpa oikein elävästi olevani osa tätä pelimaailmaa.
-Vapauden puute periaatteessa täysin vapaassa ympäristössä. Jos olette pelanneet tätä kuuluisaa, vuodesta 2007 asti ja yhä mitta-asteikot asettavaa Kyrsistä, niin siinähän on aivan tajuttoman vapaa meininki - fair enough, on siinäkin periaatteessa suljetut, juoneen sidotut reitit, mutta niiden puitteissa voi sitten kyllä tehdä ihan mitä vain. Far Cry 3 on jotenkin tässä ihan omalla tavallaan rajoittunut. Juuri nuo mission zonet ja vapaiden seivien puute nakertavat, ja jotenkin en ainakaan itse saa tuosta kuvakulmasta ja pelin yleisestä menosta yhtämoista immersiota. Liikkuminen on yleisellä tasolla hieman tönkköä. Vähän kun vertaisi liikkumista San Andreaksen ja GTA IV:n välillä - jälkimmäisessä hienot animaatiot rajoittavat liikkumista ja tekevät ajoittain tönkköjä hetkiä. Far Cry 3 on sama asia - ilman niitä hienoja animaatioita.
-Häviävä materiaali - vitttttuuuuu, tässä tavara katoaa nopeammin kuin M05-karvalakki Muken lattialta. Jos juuri olen parkkeerannut mönkijän paikalleen, ja menen edessä olevaan taloon katsomassa lootit, takaisin tullessa on 50/50 tsäänssillä mönkijä kadonnut. Ja varsinkin jos feilaat tehtävän, esim. juuri kun olin saapunut autolla paikalle murhaamaan jotain huumeparonia, hyppäsin autosta pois, ja kuolin vihollisiini. No, load game.... olen juuri edellisessä seivi-kohdassa, samassa paikassa kun olin autollani - mutta ilman autoa. Mitä v**tua, ettekö te edes seiviin osaa autoa koodata? Voisi olla tilanteessa muutenkin kuin jalan? Myös silloin juuri taakse tappamani vuohi oli hävinnyt. Ja muutenkin kokoajan normaali pelimaailma-tilpehööri, esim. metsästäjien koukuissa roikkuvat siat, paistinpannut jne, palaavat hyvin nopeaan omille paikoilleen liikutettuasi niitä. Tai vaihtoehtoisesti katoavat kokonaan, vaikka olisit vain hieman kääntänyt selkääsi. v***u.
-Pelin menut ovat tehty konsolille, kaikki pelissä uhkuu Xbox 360:sta ja vuosia 2008-2010
-Graffat on osittain todella bugiset - pelin hahmojen ympärillä on outo musta anti-aliasing-kenttä, kuin mustaa savua. Näyttää aivan hirveältä. Graffat on siis ihan tapissa, ja pyörii kyllä hyvin.
Silti, tämä on ihan jees peli. Kyllä tätä pelaan eteenpäin ja ehkäpä läpikin. Mutta v***ttaa miten kaiken potentiaalin voi kusta niin rumasti, olisi voinut olla ihan kympin peli. Mutta ei, ei, ei, eipä tietenkään.
Ja kyllä, ohjaan peliä tällä hetkellä Xbox 360:sen pädillä, koska ei tätä kyllä ole PC:lle tehty.
XB
X 360 - Jump In.
PLAYSTATION 3 - PLAY B3YOND
-The Future Is Blue-